Physical Education as moral engineering. The question of humanism

Authors

  • Germán Hours Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

physical education, humanism, pedagogy, normalization, subject.

Abstract

With the passing of the years, especially after the arrival of globalization, Education Physical humanist has been established without doubt, as a guarantee of educational quality. The importance that is assigned to the individual, to personal liberty, free will, individual creativity, spontaneity and self-realization, complied in fundamentals the theoretical postulates that sustain it in those who see it as a pedagogical discipline, both in the same practice. However, the individual and the human than in this vision of physical education underlies, is subject to innumerable violently standardizing mechanisms. Therefore, in this article it is calling into question the same value of those securities that allowed to legitimize this discipline and a whole field of intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio. L'aperto. L'uomo e l'animale, Pensar la cuestión política de la producción de lo humano; Bollati Boringhieri, Torino, 2002.

Águila Soto, Cornelio - Casimiro Andújar, Antonio. “Consideraciones metodológicas para la enseñanza de los deportes colectivos en edad escolar”; Lecturas Educación Física y Deportes. http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires - Año 5 - N° 20 - Abril del 2000. (s/p) [Fecha de consulta: 12/04/08]

Arendt, Hannah. La condición humana; 1ra ed., 5ta reimp., Bunos Aires, Paidós, 2009.

Arnold, Peter. Educación Física, movimiento y currículum; Madrid, Ediciones Morata, 1997.

Blázquez Sánchez, Domingo. Iniciación a los deportes de equipo; Madrid; ed. Martínez Roca, 1986.

Castro; Edgardo. El vocabulario de Michel Foucault. Un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores; Buenos Aires, Ed. Prometeo, 2006.

Chomsky, Noam - Foucault, Michel. La naturaleza humana: justicia versus poder; Buenos Aires: Katz, 2007.

Crisorio, Ricardo. “Educación Física y biopolítica”; Revista: Temas & Matizes, N° 11, 1er semestre del 2007. Brasil.

Esper Di Cesare, Pablo. “Estudio sobre el tamaño de balón ideal en baloncesto para los jugadores de 13-14 años”; Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 2007. Disponible en http://www.efdeportes.com/ http://www.efdeportes.com/, pág., 4. [Fecha de consulta: 18/9/2011]

Foucault, Michel. El orden del discurso; Madrid, ediciones La Piqueta. Primera edición, 1996.

Foucault, Michel. Tecnologías del yo; 1ª. Ed. Buenos Aires, Paidós, 2008.

Giles, Marcelo. “La gestión en Educación Física como problema”; en: Revista Educación Física y Ciencia. Dto. Educación Física, FAHCE, UNLP. Año 6, La Plata. 2001, pp. 1514.

Heidegger, Martin. Carta sobre el humanismo; Traducción de Helena Cortés y Arturo Leyte, Madrid, publicada por Alianza Editorial, 2000.

Hopenhayn, Martin. Después del nihilismo. De Nietzsche a Foucault; Santiago de Chile, Ed. Andrés Bello, 1997.

Lacan, Jacques. Psicoanálisis, Radiofonía & Televisión; Traducción y notas de Oscar Masottay Orlando Gimeno-Grendi; Barcelona, Editorial Anagrama, 1977.

Lacan, Jacques. Observación sobre el informe de Daniel Lagache: "Psicoanálisis y estructura de la personalidad”; Los Escritos de Jacques Lacan / Escritos 2 / Buenos Aires, Siglo XXI, 1987.

Molnar, Gabriel (2001): “Humanismo y Deporte Infantil”; Revista Digital: Espacio Ciencia y Movimiento, Educación Física – Deporte – Salud. Deporte Infantil, 2001. Disponible en: http://www.chasque.net/gamolnar/, (s/p) [Consultado: 12/11/2011]

Nietzsche, Friedrich. La genealogía de la moral; Madrid, Alianza, 1975.

Puledda, Salvatore. “Interpretaciones históricas del humanismo”, 2006. Disponible en: http://idd00qaa.eresmas.net/ortega/human/human.htm [Consultado: 12/06/09]

Saraví, Jorge. “Praxiología motriz, un debate pendiente”; Conferencia en Actas del “7° Congreso Argentino y 2° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias”. Departamento de Educación Física, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 2007.

Sloterdijk, Peter. Reglas para el Parque Humano. Una respuesta a la “Carta sobre el Humanismo”; Conferencia pronunciada en el Castillo de Elmau, Baviera, en julio de 1999, con motivo del Simposio Internacional “Jenseits des Seins / Exodus from Being / Philosophie nach Heidegger”, en el marco de los Simposios del Castillo de Elmau. Traducción: Fernando La Valle, 1999.

Stavrakakis, Yannis. Lacan y lo político; 1ra ed. Buenos Aires, Prometeo Libros, 2007.

Villa, Alicia. La tradición humanista en la formación de profesores/as. (Amavet y el caso del Profesorado en Educación Física. UNLP); Ponencia presentada en el IV Encuentro Deporte y Ciencias Sociales, Buenos Aires, noviembre de 2002. http://www.efdeportes.com/ Revista Digital. Buenos Aires, Año 8, N° 56 - Enero de 2003. http://www.efdeportes.com/efd56/amavet.htm.

Zagalaz Sánchez, María Luisa. La Iniciación Deportiva: al rendimiento por la educación; Universidad de Jaén, I Congreso Internacional de las Ciencias Deportivas, Pontevedra- 4-6 de Mayo de 2006.

Downloads

Published

2017-07-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Physical Education as moral engineering. The question of humanism. (2017). Materiales Para La Historia Del Deporte, 15, 131-144. https://polired.upm.es/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/4097