Profesional profile and job satisfaction of sports instructors
DOI:
https://doi.org/10.20868/mhd.2023.25.4779Keywords:
profile, satisfaction, employee, teenager, sports service.Abstract
The objective of this study was to know the professional profile and professional satisfaction of sports instructors who work with compulsory secondary education and baccalaureate students in public (town hall) and private (companies, associations and clubs) sport services, given the importance of their impact on service quality. The sample consisted of 60 workers between 18 and 62 years old, 76,7% men and 23,3% women. An ad hoc questionnaire was used to determine their profile and the Overall Job Satisfaction of Warr, Cook and Wall (1979), adapted to Spanish by Pérez Bilbao and Fidalgo Vega (1995), to find out their degree of satisfaction. Most of them are volunteer or have eventual contracts, with salaries under 500 €. A significant and negative correlation was found between qualifications and extrinsic satisfaction (r=-0.133). Satisfaction was found to be higher in the intrinsic dimension than in the extrinsic one. Within the subscales, the highest satisfaction values were related to freedom at work, while the lowest was related to salary. In conclusion, instructors are in general satisfied, showing women higher levels than men.
Downloads
References
Andalucía, 2020. "Decreto 182/2020, de 10 de noviembre, por el que se modifica el Decreto 111/2016, de 14 de junio, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía". Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, n.o 221: 28-37. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2020/221/5
Andrade do Nascimento Junior, José Roberto, Eliakim Cerqueira da Silva, Gabriel Lucas Morais Freire, Carla Thamires Laranjeira Granja, Adson Alves da Silva y Daniel Vicentini de Oliveira. 2020. “La motivación del deportista y la calidad de su relación con el entrenador”. Apunts Educación Física y Deportes, n.o 142: 21-8. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/4).142.03
Aroca Cifuentes, Francisco Javier. Marzo 2020. “Análisis de la percepción del mercado laboral a través de los/as profesionales del sector físico-deportivo en Castilla-La Mancha”. En V Congreso Internacional en Investigación y didáctica de la Educación Física – ADDIJES, coordinado por Félix Zurita Ortega, Pedro Ángel Valdivia Moral, Gabriel González Valero, Pilar Puertas Molero, José Luis Ubago Jiménez, Irwin A. Ramírez Granizo, 108-22. Granada: Asociación de docentes e investigadores jóvenes en educación y salud – ADDIJES, 2020. https://sites.google.com/go.ugr.es/5-congreso-addijes-2020 (Consultado el 20 de diciembre 2021)
Aznar-Ballesta, Antonio, Alicia Salas, Eva María Peláez Barrios y Mercedes Vernetta. 2021. “Análisis de las actividades físicas deportivas de los adolescentes en el Ayuntamiento de Maracena (Granada-España)”. En Las redes de la comunicación. Estudios multidisciplinares actuales, editado por Juna C. Figuereo-Benítez & Rosalba Mancinas-Chávez, 879-902. Dykinson. https://www.dykinson.com/libros/las-redes-de-la-comunicacion-estudios-multidisciplinares-actuales/9788413775609/
Aznar-Ballesta, Antonio y Mercedes Vernetta. 2021. “El perfil de los técnicos deportivos del ayuntamiento de Maracena (Granada-España)”. En Rendimiento deportivo, actividad física y salud y experiencias educativas en educación física, editado por Juan. A. Párraga Montilla, José Carlos Cabrera Linares, Rafael Moreno del Castillo y Pedro A. Latorre román, 829-39. AASA.
Bastidas Alcívar, Ricardo Jordán, Salvador Angosto Sánchez y Alfonso Martínez Moreno. 2020. “Monitores deportivos, satisfacción laboral”. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, n.o. 9: 39-46. https://doi.org/10.6018/sportk.431101
Bernal González, Idolina., Norma Angélica Pedraza Melo y Mónica Lorena Sánchez Limón. 2015. “El clima organizacional y su relación con la calidad de los servicios públicos de salud: diseño de un modelo teórico”. Estudios Gerenciales 31, n.o 1: 8-19. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21233043002
Boned, Carlos J., José Luis Felipe, D. Barranco, Moisés Grimaldi-Puyana y Marina Crovetto. 2015. “Perfil profesional de los trabajadores de los centros de fitness en España / Professional Profile of Workers in Spanish Fitness Clubs”. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Fisica y Del Deporte 15, n.o 58: 195-210. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.58.001
Campos Izquierdo, Antonio. 2005. “Situación profesional de las personas que trabajan en funciones de actividad física y deporte en la comunidad autónoma valenciana (2004)”. Tesis doctoral, Universitat de València. http://hdl.handle.net/10550/15438
Carriedo, Alejandro y José Antonio Cecchini. 2019. "¿Cómo aumentar la actividad física diaria dentro del horario escolar? Ejemplo de un proyecto de intervención interdisciplinar entre educación física y matemáticas". Journal of Sport and Health Research 11, Supl. n.o 1: 187-96. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80943
Chiu, Weisheng, Nam-Heung Cho, N. H., & Doyeon Won. 2014. "The effects of internal marketing on job satisfaction and organizational commitment in Taipei sports centers". Journal of Global Scholars of Marketing Science 24, n.o 2: 206-22. https://doi.org/10.1080/21639159.2014.881609
de la Cámara, Miguel Ángel, Manel Valcarce-Torrente y Óscar L. Veiga. 2020. "Encuesta Nacional de Tendencias de Fitness en España para el Año 2020". Retos, n.o 37: 434-41. https://doi.org/10.47197/RETOS.V37I37.74179
Dogruer, Yalçin., & Sevda Çiftçi. 2021. "Examination of Satisfaction and Performance Levels of Sports Center Employees". Pakistan Journal of Medical & Health Sciences 15, n.o 4: 1599-605. https://pjmhsonline.com/index.php?route=product/product&path=16655_16673_16677&product_id=10663
Escamilla-fajardo, Paloma, Juan Manuel Núñez-pomar y Ana María Gómez-Tafalla. 2016. "Clima Organizacional y sector de pertenencia : un análisis de la percepción de los empleados de entidades deportivas". Revista de Psicología Del Deporte 25, Supl n.o 1: 73-6. https://www.proquest.com/docview/2258202478/392CBB9B643C4EAEPQ/3?accountid=14542
Espartero Casado, Julián. 2020. "La insoportable levedad de la regulación de las profesiones del deporte". Retos, n.o 39: 945-52. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.82514
Gallardo-Pérez, Jana María, María Espada-Mateos, José Antonio Santacruz-lozano y Ángel Clemente-Remón. 2013. "Las características laborales del profesorado de las actividades físico-deportivas extraescolares en función de la edad y el sexo, dentro de la Comunidad de Madrid". RICYDE. Revista Internacional de Ciencias Del Deporte 30, n.o 9: 23-37. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2013.03102
Grimaldi-Puyana, Moisés, Antonio Jesús Sánchez-Oliver y Virginia Alcaraz-Rodríguez. 2018. "Análisis y diferencias en satisfacción laboral de los recursos humanos y voluntarios con deportistas con discapacidad intelectual". Materiales para la historia del deporte, n.o 16: 16-23. https://www.researchgate.net/publication/322821814_Analisis_y_diferencias_en_satisfaccion_laboral_de_los_recursos_humanos_y_voluntarios_con_deportistas_con_discapacidad_intelectual
Grimaldi-Puyana, Moisés, Antonio Jesús Sánchez-Oliver, Virginia Alcaraz-Rodríguez y Marta Pérez Villalba. 2017. "Satisfacción laboral de trabajadores de actividades deportivas y recreativas en turismo activo". Espiral. Cuadernos Del Profesorado 10, n.o 21: 140-8. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i21.1038
Heras-Bernardino, Carlos, Ángel Pérez-Pueyo, David Hortigüela-Alcalá y Óscar Casado-Berrocal. 2019. "La encrucijada de la Educación Física actual: ¿calidad y/o cantidad? Ejemplo de aumento de horas lectivas a través de un Proyecto Deportivo de Centro". Espiral. Cuadernos Del Profesorado 12, n.o 25: 60-74. https://doi.org/10.25115/ecp.v12i25.2402
Juan Llamas, María del Carmen. 2015. "Perfil profesional de los instructores de clases colectivas en España". AGON International Journal of Sport Sciences 5, n.o 2: 114-25. https://www.researchgate.net/publication/299977975_Professional_profile_of_the_group_clases_instructors_in_Spain
Junta de Andalucía. 2017. Hábitos y actitudes de la población escolar el deporte, 2016. https://www.juntadeandalucia.es/turismoydeporte/opencms/estadisticas-consejeria/deporte/ultimos-datos-de-deporte/#tab-5 (Consultado el 19 de enero de 2022).
España, 2020. "Ley 5/2016, de 19 de julio, del Deporte de Andalucía". Boletín Oficial del Estado, n.o 188: 56055-129. https://www.boe.es/eli/es-an/l/2016/07/19/5
Martínez-Hita, Francisco .José, Eliseo García-Cantó, Manuel Gómez-López y Antonio Granero-Gallegos. 2021. "Revisión sistemática del tiempo de compromiso motor en Educación Física". Cultura, Ciencia y Deporte 16, n.o 49: 365-78. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1609
Ministerio de Cultura y Deporte. División de Estadística y Estudios. Secretaría General Técnica. 2021. Encuesta de Hábitos deportivos en España 2020. https://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/deportes/encuesta-habitos-deportivos-en-espana.html (Consultado el 19 de enero de 2022).
Marques Miragaia, Dina Alexandra & Joao Miguel Simoes Aleixo. 2021. "Organisational productivity: perceptions about the influence of workplace physical activity programs on performance, wellness and worker satisfaction". European journal of international management 15, n.o 2-3: 391-414. https://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/EJIM.2021.113266
Nuviala Nuviala, Román, Mónica Aznar Cebamanos, Alberto Grao-Cruces y Alberto Nuviala Nuviala, A. (2020a). "Cultura organizativa del técnico deportivo y su relación con la Satisfacción y Valor percibido de usuarios de actividades deportivas extraescolares". Retos 2041, n.o 38: 606-12. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74548
Nuviala Nuviala, Román, Guillermo Morán Gámez, Jordi Mañé Bargalló y Mónica Aznar Cebamanos. 2020b. "Influencia de la formación deportiva del técnico deportivo en las intenciones de práctica deportiva extraescolar". Revista Internacional de Deportes Colectivos, n.o 43: 99-112, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7615196&info=resumen&idioma=ENG
Organización Mundial de la Salud. 2020. Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios: de un vistazo. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240014886 (Consultado el 25 de noviembre de 2021)
Ortega Martínez, Juan Ignacio, Fernando Manuel Lourenço Martins, Sixto González-Víllora y Francisco Campos. 2020. "Estudio sobre la calidad percibida de los usuarios de fitness: a partir de sus características y preferencias según sexo y edad". Retos, n.o 39: 477-82. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80061
Paek, Bomin, Jay Martyn, Brent D.Oja, Minjung Kim y Randy J. Larkins. 2020. "Searching for sport employee creativity: a mixed-methods exploration". European Sport Management Quarterly, n.o 23. https://doi.org/10.1080/16184742.2020.1804429
Palomar Olmeda, Alberto. 2019. "Viabilidad de una ley estatal ordenadora de la profesión". Revista Española de Educación Física y Deportes, n.o 425: 103-30. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/744
Pérez Villalba, Marta. 2015. "El mercat de treball de les persones llicenciades en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport a Catalunya". Tesis doctoral, Universidad de Barcelona. https://www.researchgate.net/publication/308724819_El_mercat_de_treball_de_les_llicenciades_en_Ciencies_de_l'Activitat_Fisica_i_l'Esport
Pérez Bilbao, Jesús y Manuel Fidalgo Vega. 1995. "NTP: 394: Satisfacción laboral: escala general de satisfacción. (Informe NTP: 394)". Editado por Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/301a400/ntp_394.pdf (Consultado el 3 de octubre de 2021).
Pérez-González, Ana María, Alfonso Valero-Valenzuela, Juan Antonio Moreno-Murcia y Bernardino J. Sánchez-Alcaraz. 2019. "Revisión sistemática del apoyo a la autonomía en educación física". Apunts Educación Física y Deportes, n.o 138: 51-61. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/4).138.04
Pérez-Pueyo, Ángel, David Hortigüela-Alcalá, Jaime Fernández-Fernández, Carlos Gutiérrez-García y Luis Santos Rodríguez. 2021. "Más horas sí, pero ¿cómo implantarlas sin perder el enfoque pedagógico de la Educación Física?". Retos, n.o 39: 345-53. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80283
Pérez Villalba, Marta, Anna Vilanova Soler y Moisés Grimaldi Puyana. 2016. “Mercado actual de trabajo de los graduados en ciencias de la actividad física y el deporte: mirada hacia el autoempleo”. Journal of Sports Economics & Management 3, n.o 6: 149-62. http://hdl.handle.net/11441/66101
Tárrega-Canós, Javier, Mario Alguacil y David Parra-Camacho. 2018. “Análisis de la motivación hacia la práctica de actividad física extraescolar en educación secundaria”. Multidisciplinary Journal of Educational Research 8, n.o 3: 259-80. https://doi.org/10.17583/remie.2018.3754
Teva-Villén, M. Rosario, Raquel Pérez-Ordás, Alberto Grao-Cruces, Javier A. Tamayo-Fajardo, Román Nuviala y Alverto Nuviala. 2014. “Abandono de usuarios en un centro deportivo español: Segmentación”. Movimento (ESEFID/UFRGS) 20, n.o 2: 619-35. https://doi.org/10.22456/1982-8918.41135
Warr, Peter, John Cook, y Toby Wall. 1979. “Scales for the measurement of some work attitudes and aspects of psychological well-being”. Journal of Occupational Psychology, n.o 52: 129-48. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1979.tb00448.x
Weight, Erianne A., Elizabeth Taylor, Matt R. Huml y Marlene A. Dixon. 2021. “Working in the Sport Industry: A Classification of Human Capital Archetypes”. Journal of Sport Management 35, n.o 4: 364-78. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsm/35/4/article-p364.xml
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
- Author(s) keep copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International as initial publication in this journal.
- Author(s) can establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, to an institutional archives or to publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- It is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (e.g, in institutional open archives or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation earlier and more of published work (See the Effect of Open Access).