Women in the olympics in the Franco stage
Keywords:
Women's Section, Franco, Olympics, women.Abstract
The purpose of this research is to analyze the role played by the Spanish woman in the Olympic Games which took place were developed during Franco´s dictatorship and the importance of sport in the lives of women of that period of history. This stage was characterized by a strong intervention of the Regime in the physical education and sports activities carried out by women, especially oversight by the Women's Section and focused on the fact that women had only to do certain sports that did not hinder "modesty" and Catholic morality; controlling also how these sports had to be practiced and even how they had to dress to do them.
Downloads
References
Referencias legislativas
- Decreto 28 de Diciembre de 1939.
- Ley General de Educación de 1970. Boletín Oficial del Estado, 6 de Agosto.
Agosti, Luis. Gimnasia Educativa. Madrid: Talleres del Instituto Geográfico y Estatal, 1948.
Agosti, Luis. Educación Física Femenina-papel de la mujer en los deportes. Madrid: Delegación Nacional de Deportes FET y de la JONS, 1948.
Agullo Díaz, Carmen. Mujeres para Dios, la Patria y el Hogar, la Educación de la Mujer en los años 40. Actas del VI Coloquio de Historia de la Educación. Santiago: Universidad de Santiago de Compostela, 1990, 17-26.
Brullet, Cristina y Subirats, Marina. La coeducación. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Secretaria de Estado. Madrid, 1990.
Pérez Moreno, Heliodoro Manuel. La Sección Femenina de la España de Franco (1939-1975) y sus contradicciones entre “perfil de mujer" y medios educativos. Cadernos de História da Educação, 2009, 77-92.
FET y de la JONS. La Sección Femenina. Historia y Organización. FET y de la JONS. Madrid, 1952.
Martinez-Álvarez, Lucio y García Monge, Alfonso. En baloncesto más iguales. Manual de Igualdad de género para Entrenadores. Valladolid: Junta de Castilla y León, Consejería de Familia e Igualdad de Oportunidades. Dirección General de la Mujer, 2007.
Moscardó, José. “El poder educativo del deporte”. Revista Nacional de Educación, Nº 1, Enero, 1941, 21-23.
Pastor I Homs, Mª. Inmaculada. La Educación Femenina en la Posguerra (1939-1945) El caso de Mallorca. Madrid: Ministerio de Cultura. Instituto de la Mujer, 1984.
Pastor Pradillo, José Luis. El Espacio Profesional de la Educación Física en España: Génesis y Formación (1883-1961). Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones Universidad de Alcalá, 1997.
Richmond, Kathleen. (2004) Las Mujeres en el Fascismo Español. La Sección Femenina de la Falange, 1934-1959. Madrid: Ed. Alianza, 2004.
Regiduria de Educación Física. Sobre la formación moral de la mujer, que debe ser la base de su formación física. Madrid: Real Academia de la Historia, Archivo de la Asociación Nueva Andadura. 1940, Carpeta 41. Doc. 41.
Sección Femenina de F.E.T. y de las J.O.N.S. (1955) Texto Oficial para las Escuelas de Magisterio. Madrid: Sección Femenina de la FET y de las JONS, 1955.
Suarez Fernández, Luis. Crónicas de la Sección Femenina y su tiempo. Madrid: Asociación Nueva Andadura, 1993.
Zagalaz Sánchez, Mª Luisa. La Educación Física Femenina en España. Jaén: Universidad de Jaén, 2001.
Zagalaz Sánchez, Mª Luisa.Educación Física Femenina durante el Franquismo. Revista Apunts: Educación física y deportes. Nº 65, 2001, 6-16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
- Author(s) keep copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International as initial publication in this journal.
- Author(s) can establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, to an institutional archives or to publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- It is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (e.g, in institutional open archives or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation earlier and more of published work (See the Effect of Open Access).