The Amorosian gymnastic school model: a social and educational review of its method

Authors

  • Alejandro Prieto Ayuso Facultad de Educación de Albacete (Universidad Castilla-La Mancha) Author

Keywords:

contemporary history, Francisco de Amorós, physical education, teaching methods, educational innovation.

Abstract

The gymnastic school model was created and developed in Europe during the nineteenth century. It came into being during the Enlightenment, producing three education methods that developed around gymnastics. One of these schools, the French or Amorosian school, is the object of study of this paper. The aim of this paper is to study Francisco de Amorós y Ondeano, analyzing the social significance of his method, its innovative aspects and its role in Physical Education. The methodology of this study is based on a literature review of different documents that deal with this author and the method he developed. In conclusion, the paper highlights the great contribution that the author has made to what is now known as the Physical Education curriculum area, by including these contents in the schools of his time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Lucas Heras, J.M. “La Educación Física en el siglo XIX. Antecedentes”, en Historia de la Educación Física Oficial. España 1900-1936, JM de Lucas Heras, 21-72. Alcalá de Henares: Servicio de publicaciones Universidad de Alcalá, 2000.

Domínguez Lázaro, Martín. La educación durante la Ilustración española, Revista de Historia (1990): 173-186.

Fernández Losa, J.L. y Cecchini Estrada, J.A. Manual de Educación Física, gimnasia y moral. 1830-1848. Coronel Francisco de Amorós y Ondeano. Marqués de Sotelo. Oviedo: Servitec, 2009.

Fernández Nares, Severino. La educación física en el sistema educativo español: currículum y formación del profesorado. Granada: Universidad de Granada, 1993.

Fernández Sirvent, Rafael. Francisco Amorós y los inicios de la Educación Física moderna. Biografía de un funcionario al servicio de España y Francia. Alicante, 2005.

Fernández Sirvent, Rafel. Actas del X Congreso Internacional de Historia del Deporte: Educación Física y adoctrinamiento político. La formación de buenos ciudadanos a través del método moralizante de Amorós. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, 2005.

González Boto, René, Madrera Mayor, Eduardo y Salguero del Valle, Alfonso. Las escuelas gimnásticas y su relación con la actividad física y educación física actuales, Lecturas, Educación Física y Deporte 73 (junio 2004), consultado 27 de julio de 2014 http://www.efdeportes.com/efd73/gimn.htm.

González Boto, René. El Emilio y la Educación Física escolar, Lecturas, Educación Física y Deporte 65 (octubre 2003), consultado 1 de octubre de 2014 http://www.efdeportes.com/efd65/elemilio.htm

Guerra de la Vega, Ramón. La corte española del siglo XVIII. Madrid: Anaya, 1991.

Gutiérrez Zuluaga, Isabel. Historia de la Educación. Madrid: Iter, 1972.

Hernández Álvarez, Juan Luis y Velázquez Buendía, Roberto. “Funciones de la Educación Física”, en La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos, Juan Luis Hernández y Roberto Velázquez, 75-84. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1996.

Langlade, Alberto y De Langlade, Nelly R. Teoría General de la Gimnasia. Génesis y panorama global de la evolución de la gimnasia. Argentina: Stadium, 1986.

Manuel Barcelona, Esteban. Representaciones corporales en la construcción del proceso civilizatorio argentino en la obra de Sarmiento, Lecturas, Educación Física y Deporte 181 (junio 2013), consultado 26 de septiembre de 2014 http://www.efdeportes.com/efd181/proceso-civilizatorio-argentino-en-sarmiento.htm

Martínez Gorroño, Mª Eugenia y Hernández Álvarez, Juan Luis “Los primeros exilios contemporáneos y el origen de la escuela hispano-francesa de gimnástica”, Migracios y Exilios 7(2006), consultado 15 de septiembre de 2014 http://www.aemic.org/assets/articulos/135/original/M%C2%AA_Eugenia_Mart%C3%ADnez_Gorro%C3%B1o-Juan_Luis_Hern%C3%A1ndez_%C3%81lvarez_-_Migraciones_y_Exilios_7_-_2006.pdf?1283254669.

Martínez Gorroño, Mª Eugenia y Hernández Álvarez, Juan Luis. “Francisco Amorós y Ondeano (Valencia, 1770-París, 1848): las investigaciones actuales y la revisión de su trabajo y su método”, X Congreso de Historia del Deporte (Sevilla, 2005).

Olivera Beltrán, Javier. “Escenarios y ambientes de la Educación Física”, Apunts. Educación Física y Deportes 103 (2011), consultado 5 de septiembre de 2014 http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/44608/01520123000120.pdf?sequence=1.

Pérez Pastur, Roberto. “Los sistemas naturales en Educación Física”, (2014) consultado 10 de septiembre de 2014 https://es.scribd.com/doc/47026864/Sistemas-Naturales.

Piernavieja del Pozo, Miguel. Francisco Amorós. El primer gimnasiarca español, Citius, Altius, Fortius (1965): 280-313.

R.A.E. Diccionario de la lengua española, s.v. “Ilustración”. http://lema.rae.es/drae/?val=Ilustraci%C3%B3n

Vizuete Carrizosa, Manuel (2011). Tendencias de la Educación Física en la escuela. Las vanguardias, Revista EDU-FÍSICA. Revista digital (2011), consultado 15 de septiembre de 2014 http://edu-fisica.com/Revista%206/TENDENCIAS.pdf.

Zagalaz Sánchez, Mª Luisa. Corrientes y tendencias de la Educación Física. Zaragoza: INDE, 2001.

Downloads

Published

2015-07-03

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Amorosian gymnastic school model: a social and educational review of its method. (2015). Materiales Para La Historia Del Deporte, 13, 63-77. https://polired.upm.es/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/4115