The Amorosian gymnastic school model: a social and educational review of its method
Keywords:
contemporary history, Francisco de Amorós, physical education, teaching methods, educational innovation.Abstract
The gymnastic school model was created and developed in Europe during the nineteenth century. It came into being during the Enlightenment, producing three education methods that developed around gymnastics. One of these schools, the French or Amorosian school, is the object of study of this paper. The aim of this paper is to study Francisco de Amorós y Ondeano, analyzing the social significance of his method, its innovative aspects and its role in Physical Education. The methodology of this study is based on a literature review of different documents that deal with this author and the method he developed. In conclusion, the paper highlights the great contribution that the author has made to what is now known as the Physical Education curriculum area, by including these contents in the schools of his time.
Downloads
References
De Lucas Heras, J.M. “La Educación Física en el siglo XIX. Antecedentes”, en Historia de la Educación Física Oficial. España 1900-1936, JM de Lucas Heras, 21-72. Alcalá de Henares: Servicio de publicaciones Universidad de Alcalá, 2000.
Domínguez Lázaro, Martín. La educación durante la Ilustración española, Revista de Historia (1990): 173-186.
Fernández Losa, J.L. y Cecchini Estrada, J.A. Manual de Educación Física, gimnasia y moral. 1830-1848. Coronel Francisco de Amorós y Ondeano. Marqués de Sotelo. Oviedo: Servitec, 2009.
Fernández Nares, Severino. La educación física en el sistema educativo español: currículum y formación del profesorado. Granada: Universidad de Granada, 1993.
Fernández Sirvent, Rafael. Francisco Amorós y los inicios de la Educación Física moderna. Biografía de un funcionario al servicio de España y Francia. Alicante, 2005.
Fernández Sirvent, Rafel. Actas del X Congreso Internacional de Historia del Deporte: Educación Física y adoctrinamiento político. La formación de buenos ciudadanos a través del método moralizante de Amorós. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, 2005.
González Boto, René, Madrera Mayor, Eduardo y Salguero del Valle, Alfonso. Las escuelas gimnásticas y su relación con la actividad física y educación física actuales, Lecturas, Educación Física y Deporte 73 (junio 2004), consultado 27 de julio de 2014 http://www.efdeportes.com/efd73/gimn.htm.
González Boto, René. El Emilio y la Educación Física escolar, Lecturas, Educación Física y Deporte 65 (octubre 2003), consultado 1 de octubre de 2014 http://www.efdeportes.com/efd65/elemilio.htm
Guerra de la Vega, Ramón. La corte española del siglo XVIII. Madrid: Anaya, 1991.
Gutiérrez Zuluaga, Isabel. Historia de la Educación. Madrid: Iter, 1972.
Hernández Álvarez, Juan Luis y Velázquez Buendía, Roberto. “Funciones de la Educación Física”, en La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos, Juan Luis Hernández y Roberto Velázquez, 75-84. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1996.
Langlade, Alberto y De Langlade, Nelly R. Teoría General de la Gimnasia. Génesis y panorama global de la evolución de la gimnasia. Argentina: Stadium, 1986.
Manuel Barcelona, Esteban. Representaciones corporales en la construcción del proceso civilizatorio argentino en la obra de Sarmiento, Lecturas, Educación Física y Deporte 181 (junio 2013), consultado 26 de septiembre de 2014 http://www.efdeportes.com/efd181/proceso-civilizatorio-argentino-en-sarmiento.htm
Martínez Gorroño, Mª Eugenia y Hernández Álvarez, Juan Luis “Los primeros exilios contemporáneos y el origen de la escuela hispano-francesa de gimnástica”, Migracios y Exilios 7(2006), consultado 15 de septiembre de 2014 http://www.aemic.org/assets/articulos/135/original/M%C2%AA_Eugenia_Mart%C3%ADnez_Gorro%C3%B1o-Juan_Luis_Hern%C3%A1ndez_%C3%81lvarez_-_Migraciones_y_Exilios_7_-_2006.pdf?1283254669.
Martínez Gorroño, Mª Eugenia y Hernández Álvarez, Juan Luis. “Francisco Amorós y Ondeano (Valencia, 1770-París, 1848): las investigaciones actuales y la revisión de su trabajo y su método”, X Congreso de Historia del Deporte (Sevilla, 2005).
Olivera Beltrán, Javier. “Escenarios y ambientes de la Educación Física”, Apunts. Educación Física y Deportes 103 (2011), consultado 5 de septiembre de 2014 http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/44608/01520123000120.pdf?sequence=1.
Pérez Pastur, Roberto. “Los sistemas naturales en Educación Física”, (2014) consultado 10 de septiembre de 2014 https://es.scribd.com/doc/47026864/Sistemas-Naturales.
Piernavieja del Pozo, Miguel. Francisco Amorós. El primer gimnasiarca español, Citius, Altius, Fortius (1965): 280-313.
R.A.E. Diccionario de la lengua española, s.v. “Ilustración”. http://lema.rae.es/drae/?val=Ilustraci%C3%B3n
Vizuete Carrizosa, Manuel (2011). Tendencias de la Educación Física en la escuela. Las vanguardias, Revista EDU-FÍSICA. Revista digital (2011), consultado 15 de septiembre de 2014 http://edu-fisica.com/Revista%206/TENDENCIAS.pdf.
Zagalaz Sánchez, Mª Luisa. Corrientes y tendencias de la Educación Física. Zaragoza: INDE, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
- Author(s) keep copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International as initial publication in this journal.
- Author(s) can establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, to an institutional archives or to publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- It is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (e.g, in institutional open archives or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation earlier and more of published work (See the Effect of Open Access).