Presence of struggles in the training of teachers of Physical Education in Uruguay (1956-2004)
Keywords:
struggles, formation, curriculum, program.Abstract
In the following study we try to analyze the discursive guidelines that base the presence of the disciplines denominated as "struggles" inside the study plans of the Higher Institute of Physical Education (Uruguay). The discourses present in the study plans 1956, 1966, 1992 and 2004 are reviewed in a descriptive way, based on the analysis of previous discourses by reference authors such as Dogliotti (2012) and Torrón (2007, 2015), which used as theoretical-methodological articulation the work of Pêcheux (1990). They revealed curricular traditions that shaped the formation of professionals in ISEF and therefore represent intentions of graduation profiles or knowledge to be acquired by the student. The notions of body and teaching are intertwined in the programs, which undoubtedly permeated (and permeate) the curricular scaffolding on which they took (and carry) the study plans, as well as the teaching models of a discipline in the teachers formation. Three lines of discursive productivity were found, which base the approach to struggles in the degree program, responding differently to what the formation objectives were in these disciplines: teach struggles so that the citizen should defend himself, teach struggles with a sense of teaching and teaching struggles in a university sense.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
Archetti, Eduardo. “antología esencial”–1a de. CLACSO, Antologías del pensamiento social latinoamericano y caribeño / Gentili, Pablo). Ciudad Autónoma de Buenos Aires. ISBN 978- 987-722-237-12017.
Bordoli, Eloísa. “La tríada del saber en lo curricular. Apuntes para una teoría de la enseñanza”. En: Bordoli y Blezio (comps.) (2007) El borde de lo (in)enseñable. Anotaciones para una teoría de la enseñanza. Montevideo: FHCE; pp. 27-52
Branz, Juan Bautista “Pensar el dolor. Un estudio sobre las prácticas y representaciones corporales asociadas al dolor, entre luchadores de MMA en la ciudad de La Plata. Convocatoria CONICET 2014. Plan de Trabajo para Beca Interna Postdoctoral.
Corbin, Alain. Historia del Cuerpo” Tomo I y II. Taurus: España, 2005.
Dogliotti, Paola. Cuerpo y currículum: cuestiones en torno a la formación de docentes de educación física en Uruguay (1874-1948). 2012.
Espartero, Julián; Villamón, Miguel; González, René. Artes marciales japonesas: prácticas corporales representativas de su identidad cultural. Movimento, 2011, vol. 17, no 3.
Guirao Martínez, Javier Eloy. "Una aproximación antropológica al cuerpo como arma en las artes marciales. el caso del taekwondo." Revista antropología experimental 11. 2014.http://www.ujaen.es/huesped/rae/articulos2011/08martinez11.pdf
Mora Bruno, Cabrera Luisa, Alvez Maximiliano, Rodríguez Federico “Las luchas corporales en el marco de la currícula escolar uruguaya. En los hechos no". (2018) En Dossier Deporte y Sociedad. Encontrando el futuro de los estudios sociales y culturales del deporte. Organizado por el Grupo de Estudios Sociales y Culturales sobre Deporte (FHUCE, ISEF, FCS, Fac. Psicología). Uruguay. ISBN 978-9974-91-765-1
Mora Bruno, “Pensando las luchas como campo de saber”. Revista de investigación en enseñanza Didaskomai, FHUCE, Udelar. Uruguay. Núm. 8 (2017): DIDÁSKOMAI - Revista de Investigaciones sobre la Enseñanza Enviado en 2017, Publicado en junio de 2018 http://didaskomai.fhuce.edu.uy/index.php/didaskomai/article/view/36.
Parlebas, Pierre. “Juegos, deporte y sociedades. Léxico de praxeología motriz”. Editorial Paidotribo, 2008.
Pérez Monkas, Gonzalo “La (des)aparición de las prácticas corporales sometidas. Una arqueología en el Uruguay del siglo XIX (1861-1871)”. Tesis de posgrado presentada en la Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación para optar al grado de Magíster en Educación Corporal. 2016. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1331/te.1331.pdf
Pêcheux, Michel. “O Discurso. Estrutura ou acontecimento”. Campinas: Pontes. 1990
Rodríguez Giménez, Raumar. "Saber del cuerpo: una exploración entre normalismo y universidad en ocasión de la educación física (Uruguay, 1876-1939)." 2012.
Rufino Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO Suraya Cristina. “Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal”. Conexões, 2013, vol. 11, no 1, p. 144-170. http://fefnet178.fef.unicamp.br/ojs/index.php/fef/article/view/782
Scandurra, Giuseppe. “Pugili di Quartiere”, Etnografia e Ricerca Qualitativa, 3(1): 27-47. 2008
Scandurra, Giuseppe “The Ring and the street Young immigrant boxers in the neighborhood Bolognina. Department of Humanities – University of Ferrara – Ferrara – Italy. 2014
Scandurra, Giuseppe. “Bologna che cambia : Quattro studi etnografici su una città. Bologna”.
Universitá degli studi di Ferrara. ISBN 978-88-8434811-4. 2016
Soares, Carmen. “Educação Fisica escolar: Conhecimento e especificidade”. Revista Paulista Educação Fisica. São Paulo, 6-12. 1996
Teixeira, Antonio “Esporte e violência no jiu-jitsu: o caso dos “pitboys”. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da PUC-Rio como requisito parcial para a obtenção do título de Mestre em Ciências Sociais. Rio de Janeiro. 2007
Teixeira, Antonio. “Os usos do corpo entre lutadores de jiu-jítsu”. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, 13(2). [Rio de Janeiro] v. 13 n. 2, p. 351-369, dez. 2011
Torrón, Ana “El cuerpo en los planes de estudio del ISEF entre 1992 y 2004”. En revista Políticas Educativas – Campinas, v.2, n.1, p.166-176, dez. 2008 – ISSN: 1982-3207.
Wacquant, Loic. “Body and Soul: Notebooks of an Apprentice Boxer”. Oxford: Oxford University Press.
Weule, Kart. “Etnología del deporte” Citius, Altius, Fortius, t. XVI, fasc. 1-4 Tomo I. 1974.
Documentos
Ministerio de Deporte y Juventud – ISEF (2004) Plan de estudios de la Licenciatura en Educación Física. Instituto Superior de Educación Física, Universidad de la República.
CNEF – CPEF - ISEF (1939 – 1973) Comisión Nacional de Educación Física. Curso para la preparación
de Profesores de Educación Física. Instituto Superior de Educación Física. Carpetas con fichas personales de Alumnos. Escolaridades de ISEF, Archivo de ISEF.
CNEF – CPEF - ISEF (1939 - 1973) Comisión Nacional de Educación Física. Curso para la preparación de Profesores de Educación Física. Instituto Superior de Educación Física. Libro de Ingresos. Montevideo, Bedelía de ISEF. Carpeta única.
CNEF - ISEF (1956) Comisión Nacional de Educación Física. Instituto Superior de Educación Física. Plan de estudios del año 1956. Montevideo: Instituto Superior de Educación Física. Registros Académicos de ISEF. Carpeta Plan 1956.
CNEF - ISEF (1966) Comisión Nacional de Educación Física. Instituto Superior de Educación Física. Plan de estudios del año 1966. Montevideo: Instituto Superior de Educación Física. RegistrosAcadémicos de ISEF. Carpeta Plan 1966
CNEF-ISEF- Programas del Plan 1966 (1966) Curso Preparatorio
CNEF-ISEF- Programas del Plan 1966 (1966) 1er año
CNEF-ISEF- Programas del Plan 1966 (1966) 2o año CNEF-ISEF- Programas del Plan 1966 (1966) 3er año
Universidad de la República (2011). Ordenanza de estudios de grado y otros programas de formación terciaria. Resol. 4 del 30.08.2011. Publicada en el D.O el 19.09.2011. Montevideo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
- Author(s) keep copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International as initial publication in this journal.
- Author(s) can establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, to an institutional archives or to publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- It is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (e.g, in institutional open archives or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation earlier and more of published work (See the Effect of Open Access).