Incidence of postmodernity in the sport habits of the mendocinian adolescents who study in state and private centers

Authors

  • Mirta Elena Sánchez García Facultad de Educación Física Universidad “Juan Agustín Maza” de Mendoza (Argentina)

Keywords:

incidence, postmodernity, sport, adolescences.

Abstract

The man lives in a time characterize by a culture under such deep and accelerated changes that is difficult avoiding the disorientation in all ranges and levels of the human life. From 60’ s “being in the change” was sign of “coll.”. But because of the perplexity of this time of changes today we speak abait a charge of time. The Modernity leaves way to the Postmodernity. This work, was investigated with a non experimental, transeccional descriptiveard correlative design in order to question the incidence of the levels in wich the sport behavior of teenagers is reflect which values are affected by the postmodern society crisis.

Pupils from the sport school were selected, who practice sport five times a weed. And pupils from school 4-083 “A. Alvarez” with two sport practices weekly. The results did not show that the sport practice influence the teenage behaviors which, does not allow that the sport compense the side effects of the Postmodernity. The conclusions leave settled interesting aspects of the sport and its practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• BARYLKO, J. En busca de los valores perdidos. (1998). Buenos Aires. Ed. Santillana.

• BLÁZQUEZ SÁNCHEZ, D. La iniciación deportiva y el deporte escolar. (1995). Barcelona, España. INDE Publicaciones.

• CAGIGAL, J.(1981) ¡Oh deporte! Miñón, Valladolid, España 1981 (citado por Alexis Vázquez Henríquez en Deporte, política y comunicación.1991).

• DOLTO, F (1990). La causa de los adolescentes. Barcelona, Seix Barral,

• FINKIELKRAUT, A. La derrota del pensamiento. (1990) Barcelona, Anagrama. (Citado por Obiols, G y Segni de Obiols, S en Adolescencia, posmodernidad y escuela secundaria 1995).

• FROMM, E. (1963). El arte de amar. Buenos Aires. Ed. Paidós.

• HERNÁNDEZ SAMPIERI, R; FERNÁNDEZ COLLADO, C y BAPTISTA LUCIO, P. Metodología de la Investigación.(1991). México. Ed. Mc Graw-Hill Interamericana Editores. 2ª Ed.

• JAIM ECHEVERRY, G. La tragedia educativa. (2000). Buenos Aires, Argentina. Ed. Fondo de Cultura Económica. 5ª reimpresión.

• LEPORATI, A (1969). Psicología y deporte. Facultad de Filosofía y Educación, Universidad de Chile, Santiago, Chile. (Citado por Alexis Vázquez Henríquez en Deporte, política y comunicación.1991).

• LÓPEZ QUINTAS, A. El conocimiento de los valores. (1992). Navarra, España. Ed. Verbo Divino.

• LYOTARD, J La posmodernidad (explicada a los niños). (1996). Barcelona, España. Ed. Gedisa, 6ª edición.

• MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN DE LA NACIÓN. (1994) Contenidos Básicos Comunes de la Educación General Básica. Consejo Federal de Educación de la República Argentina.

• MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN DE LA NACIÓN. Actividad física, deporte y vida al aire libre en la adolescencia. (1998). Red Federal de Formación Docente Continua.

• OBIOLS, G. y SEGNI DE OBIOLS, S. (1995). Adolescencia, posmodernidad y escuela secundaria. La crisis de la enseñanza media Buenos Aires. Ed. Kapelusz.

• PRIETO CASTILLO, D (2000) La Educación en la Universidad. Especialización en docencia universitaria. Módulo 1. EDIUNC, 3ª edición. Mendoza, Argentina.

• ROJAS, E. El hombre light. Una vida sin valores. (1994)España. 3ª reimpresión, Editorial Planeta Argentina SAIC.

• STONE, L y CHURCH, J. (1968) El adolescente de 13 a 20 años. Buenos Aires. Ed. Paidós. (Citado por Obiols, G y Segni de Obiols, S en Adolescencia, posmodernidad y escuela secundaria 1995).

Downloads

Published

2008-09-01

Issue

Section

Textos

How to Cite

Incidence of postmodernity in the sport habits of the mendocinian adolescents who study in state and private centers. (2008). Materiales Para La Historia Del Deporte, 6, 63-76. https://polired.upm.es/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/4184