Fields and stadiums for the sports spectacle in the interwar Córdoba (Argentina)
Keywords:
football, spectacle, fields, stadiums.Abstract
The paper analyzes the different urban physical scenarios built for sports practice in the context of the football transformation into a mass spectacle in Cordoba city (Argentina) in the interwar period. An essential element in this process was the availability of more suitable sports venues to contain the players´ actions and the presence of more and more fans. In this regard, the paper analyzes, at first, the spaces that were initially used as fields. Subsequently, it focuses on the ways in which these were adapted to the new demands of the sports spectacle in development. Finally, it examines the first steps of stadium construction and the transformations it caused in identity shaping and the territorial features of the city. The approach to the spatial and material dimensions of this massive social practice is intended to offer new perspectives to the analysis of the process of local modernization in the interwar period.
Downloads
References
Archetti, Eduardo. El potrero, la pista el ring. Las Patrias y el deporte argentino. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.
Baker, Edward y Castro, Demetrio. “Presentación. Espectáculos en la España contemporánea: de lo artesanal a la cultura de masas”. Ayer, 72 (2008): 13-26.
Frydenberg, Julio. Historia Social del fútbol. Desde el amateurismo al profesionalismo. Buenos Aires: Sudamericana, 2011.
Giménez, Gilberto. Estudios sobre la Cultura y las Identidades Sociales. México: Intersecciones, 2007.
Ortiz Bergia, María José; Reyna, Franco; Portelli, María Belén y Moretti, Nicolás. Procesos amplios, miradas locales: Una historia de Córdoba entre 1880 y 1955. Córdoba: Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 2015.
Otero Carvajal, Luis Enrique. “Ocio y Deporte en el nacimiento de la sociedad de masas”. Cuadernos de Historia Contemporánea 25 (2003): 169-198.
Pujadas, Xavier (Coord.). Atletas y Ciudadanos. Historia Social del deporte en España (1870-2010). Madrid: Alianza, 2011.
Pujadas, Xavier y Santacana, Carles. “La mercantilización del ocio deportivo en España. El caso del fútbol, 1900-1928”. Historia Social 41, 2001: 147-167.
Ranc, David. “Local Politics, Identity and Football in Paris”. Modern & Contemporary France 17: 1, 2009: 51-65.
Reyna, Franco D. “La difusión y apropiación del fútbol en el proceso de modernización en Córdoba (1900-1943). Actores, prácticas, representaciones e identidades sociales”. Tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba, 2015.
Reyna, Franco D. “La emergencia del fútbol de Córdoba (Argentina) como espectáculo de masas en los años veinte: práctica deportiva, estructuras asociativas y competitivas y mercado cultural”. Ayer. Revista de Historia Contemporánea. En prensa.
Reyna, Franco D. Cuando éramos footballers. Una historia sociocultural del surgimiento y la difusión del fútbol en Córdoba (1900-1920). Córdoba: Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 2011.
Rinke, Stefan y Armus, Diego (coords.). Del football al fútbol/futebol. Historias argentinas, brasileras y uruguayas en el Siglo XX. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, Estudios AHILA, 11, 2014.
Sanjurjo, Juan A. “La mercantilización del fútbol español en los años veinte: de la implantación del profesionalismo al nacimiento del campeonato nacional de liga”. Esporte e Sociedade 18, 2011: 1-30.
Uría, Jorge. “Lugares para el ocio. Espacio público y espacios recreativos en la Restauración Española”. Historia Social 41, 2001: 89-111.
Villena Fiengo, Sergio. “El fútbol y las identidades. Prólogo a los estudios latinoamericanos”. En Futbologías: Fútbol, identidad y violencia en América Latina, editado por Pablo Alabarces. Buenos Aires: Clacso, 2003: 21-35.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
- Author(s) keep copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International as initial publication in this journal.
- Author(s) can establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, to an institutional archives or to publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- It is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (e.g, in institutional open archives or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation earlier and more of published work (See the Effect of Open Access).