Service Learning Project (APS) oriented to the Degree in Building for the recovery of End of Life Tyres = Proyecto de Aprendizaje Servicio (APS) orientado al Grado en Edificación para recuperación de Neumáticos Fuera de Uso
DOI:
https://doi.org/10.20868/abe.2022.3.5029Keywords:
Aprendizaje-Servicio, Neumáticos Fuera de Uso, Grado en Edificación, innovación educativa, Service-Learning, End-of-Life Tyres, Bachelor in Building, educational innovationAbstract
La metodología de Aprendizaje-Servicio (APS) hace posible combinar los procesos de enseñanza universitario con el apoyo y servicio a las necesidades de la comunidad. En este trabajo se plantea una propuesta educativa que prentende impulsar la gestión eficiente de los Neumáticos Fuera de Uso, a través de la enseñanza universitaria en el Grado en Edificación. De esta manera, se plantea la metodología necesaria para llevar esta experiencia APS en el aula, describiendo tanto las herramientas de apoyo como las fases de implantación de la propuesta en un semestre académica. Adicionalmente, en el trabajo también se describen los posibles métodos de evaluación que pueden ser aplicados en el contexto universitario, con el objetivo de servir como punto de apoyo a aquellos docentes interesados en la implantación de esta metodología. Finalmente, cabe destacar que durante todo el documento se han tenido en consideración los criterios de sosteniblidad y de servicio comunitario vinculados con esta metodología.
Abstract
The Service-Learning (SL) methodology makes it possible to combine university teaching processes with support and service to the needs of the community. This paper presents an educational proposal that aims to promote the efficient management of End-of-Life Tyres through university teaching in the Bachelor's Degree in Building. In this way, the methodology necessary to carry out this SL experience in the classroom is proposed, describing both the support tools and the phases of implementation of the proposal in an academic semester. In addition, the work also describes the possible evaluation methods that can be applied in the university context, with the aim of serving as a point of support for those teachers interested in implementing this methodology. Finally, it should be noted that the sustainability and community service criteria linked to this methodology have been taken into consideration throughout the document.
Downloads
References
A. Escofet & L. Rubio. (2017). "Aprendizaje-servicio (ApS): claves para su desarrollo en la universidad", Editorial Octaerdro, ISBN: 978-84-9921-986-8
P.M. Uruñuela, “La metodología del Aprendizaje-Servicio”, Ed. Narcea, Madrid, España, 2019, ISBN: 978-84-277-2466-2.
Naciones Unidas, Objetivos para el Desarrollo Sostenible. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/ (Último acceso: 15 de mayo de 2022).
S. Ferrandis, (2019). Infograma ApS-ODS. Disponible en: https://roserbatlle.net/aprendizaje-servicio/5-aps-en-diferentes-contextos/objetivos-de-desarrollo-sostenible-y-aps/ (Último acceso: 20 mayo de 2022)
R. Batlle, (2019). Disponible en: https://roserbatlle.net/aprendizaje-servicio/5-aps-en-diferentes-contextos/objetivos-de-desarrollo-sostenible-y-aps/ (Último acceso: 20 mayo de 2022)
SIGNUS ECOVALOR, S.L. (2022). Disponible en: https://www.signus.es/ (Último acceso: 22 de octubre de 2022)
A. Uruburu, E. Ponce-Cueto, J.R. Cobo, J. Ordieres. "The new challenges of end-of-life tyres management systems: A Spanish case study", vol. 33, no. 3, 679-688, 2013. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2012.09.006
Real Decreto 731/2020, de 4 de agosto, por el que se modifica el Real Decreto 1619/2005, de 30 de diciembre, sobre la gestión de neumáticos fuera de uso.
F. Valentini, A. Pegoretti, "End-of-life options of tyres. A review", Advanced Industrial and Engineering Polymer Research, vol. 5, no. 4, 203-213, 2022, https://doi.org/10.1016/j.aiepr.2022.08.006
Oficina de Aprendizaje-Servicio de la UPM, (2021): "Aprendizaje-Servicio (Guía Básica)", (Disponible en: https://innovacioneducativa.upm.es/ (Último acceso 3 de septiembre de 2022)
J. Eyler, (2001). Creating your Reflection Map. New Directions for Higher Education, 114, 35-43, Disponible en https://jcu.edu/sites/default/files/2020-07/Eyler-2001-New_Directions_for_Higher_Education.pdf (Último acceso: 20 de septiembre de 2022)
V. Morín-Fraile, A. Escofet, M. Esparza, y L. Rubio, (2020). Aprendizaje-Servicio y Práctica Reflexiva. Disponible en: https://bit.ly/3ks7WZM (Último acceso: 19 de septiembre de 2022)
T.J. Shuell, “Cognitive conceptions of learning”. Review of Educational Research, 56, 411-436, 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
ABE (Advances in Building Education / Innovación Educativa en Edificación) does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free of charge to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.