La retroalimentación como formadora del Pensamiento Crítico: cuatro directrices = Engaging feedback as key shaper of critical thinking: four directive actions

Ricardo López León


DOI: https://doi.org/10.20868/ardin.2021.10.4524

Abstract


La retroalimentación, es una de las actividades centrales en la docencia en las disciplinas del diseño, pero poco se conoce en cuanto a cómo se imparte y sus alcances. Este texto tiene por objetivo sentar las bases para el desarrollo de herramientas y métodos que colaboren con los docentes para brindar una retroalimentación más efectiva. Aquí se reportan los resultados de una investigación cualitativa que comprendió la visita y observación a docentes durante sus actividades cotidianas de retroalimentación en los talleres de diseño. En el estudio los participantes fueron seleccionados para mantener un criterio de heterogeneidad, involucrando a docentes de diseño gráfico, diseño industrial, diseño de moda, diseño de interiores, urbanismo, arquitectura e ingeniería civil. Entre losprincipales hallazgos se reportan siete directrices que marcan acciones concretas a seguir para mejorar la práctica retroalimentativa desde el punto de vista del pensamiento crítico, como es enfocarse en el proceso y no en el resultado, asesorar la organización de tiempo y toma de decisiones, incentivar la exploración de rutas alternas, promover la retroalimentación de pares y grupal, establecer un diálogo e incentivar la reflexión. Finalmente, se presentan cuatro áreas de acción a partir de las cuales se podría diseñar un modelo para desarrollar una práctica retroalimentativa centrada en el estudiante y promotora del pensamiento crítico: conocer, descubrir, socializar y reflexionar. La contribución del presente declara que una mejora en la retroalimentación tendría un impacto positivo en la motivación y desempeño de los estudiantes, fomentando así el aprendizaje de los profesionales del diseño en formación.

Abstract

Feedback is one of the nuclear activities for design teaching, but there are still dark areas about how it is done and its scope. This document aims to set the basis for the development of tools and methods that teachers can implement to deliver more useful feedback. This report presents the results of qualitative research that consisted of visiting and observing teachers during their day-to-day feedback activities in the design studio. Participants were selected upon heterogeneity criteria, thus involving lecturers of graphic, industrial, fashion, urban and interior design, as well as architecture and civil engineering. Findings show seven actions that can improve feedback practices from the critical thinking standpoint: focusing on time management and decision making, encouraging alternative route exploration, promoting peer-to-peer feedback, establishing dialogue, and encouraging reflective thinking. Finally, four directive actions are presented as a starting point to design a model that aids developing and promoting critical thinking and student-centered feedback practices: knowing, discovering, socializing, and reflecting. The main contribution of this research declares that improving feedback practice will positively impact students' motivation and performance, fostering learning in design professionals in training.


Keywords


retroalimentación; pensamiento crítico; docencia; feedback; critical thinking; training methods

References


Adams, J., McNab, N. (2012). Understanding Arts and Humanities Students Experiences of Assessment and feedback. Arts and Humanities in Higher Education, 12(1), 36-52. doi: 10.1177/1474022212460743

Brookhart, S. (2009). Editorial. Educational Measurement: Issues and Practice, 28(1), 1 y 2

Brookhart, S. (2012). Preventing feedback fizzle. Educational Leadership: Feedback for Learning, 70(1), 25-29.

Barr, S. H., & Conlon, E. J. (1994). Effects of distribution of feedback in work groups. Academyof Management Journal, 37, 641–655.

De la Cuesta, C., & Otálvaro, C. (2015). La reflexividad y la autocrítica como fundamentos de la investigación cualitativa. SaludPública, 33(1), 42-44.

Carvalho, C., Santosa, J., Conboya, J., Martinsa, D., (2014) Teachers´ Feedback: Exploring Differences in Students´ Perceptions. Procedia - Social and Behavioral Sciences 159, 169 – 173

Gabelica, C., Van den Bossche, P., Segers, M., Gijselaers, W., (2012). Feedback, a powerful lever in teams: A review. Educational Research Review 7, 123–144.

Garoian, Ch. (1999). Performing Pedgaogy: Toward an art of politics. State University of New York Press: Albany. Giloi, S., du Toit, P. (2013). Current Approaches to the Assessment of Graphic Design in a Higher Education Context. International Journal of Art and Design Education,32(2), 256 – 261.

Hattie, J. (2003). Teachers make a difference: what is the research evidence?Camberwell: Australian Council for Educational Research.

Kincheloe, J., & McLaren, P. (2005). Rethinking critical theory and qualitative research. In N. Denzin, & Y. Lincoln (Eds.), Thesage handbook of qualitative research (págs. 303- 342).California: Thousand Oaks

Kluger, A. N., & DeNisi, A. (1996). The effects of feedback interventions on performance: Historical review, a meta-analysis and a preliminary feedback intervention theory. Psychological Bulletin, 119(2), 254-284.

Langer, P. (2011). The use of feedback in education: a complex instructional strategy. PsychologicalReports, 109, 3, 775-784

López Frías, S., Hinojosa Kleen, E.M. (2001). Evaluación del Aprendizaje: alternativas y nuevos desarrollos, Trillas: México

Autor. (2017). (Eliminado para evaluación anónima).

Lozano Martínez, Fernando Gustavo; Tamez Vargas, Laura Adriana (2014). Retroalimentación formativa para estudiantes de educación a distancia, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia,17(2), 197-221

Martínez, C. (2015). El compromiso interpretativo, un aspecto ineludible en la investigación cualitativa. Salud Pública, 33(1), 58-65.

Martínez Rizo, F. (2012). La evaluación en el Aula: Promesas y desafíos de la evaluación formativa. Universidad Autónoma de Aguascalientes, México.

Martins, P., Carvalho, C., (2014). Students perceptions about teachers’ feedback in career construction. A study in vocational education. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(2)

McLaren, P. (1993), Schooling as a Ritualised Performance, New York: Roman and Littlefield. Ramsden, P. (1992), Learning to Teach in Higher Education, London:Routledge.

Roschelle, J., & Teasley, S. D. (1995). Construction of shared knowledge in collaborative problem solving. In C. O’Malley (Ed.), Computer-supported collaborative learning (pp. 69–97). New York: Springer-Verlag.

Santibáñez, J. (2011). Manual para la Evaluación del Aprendizaje Estudiantil: Conceptos, Procedimientos, Análisis e Interpretación para el Proceso Evaluativo. México: Trillas.

Sendziuk, P. (2010). Sink or Swim? Improving student learning through feedback and self-assessment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(3), 320-330.

Scriven, M. & Paul, R. (1987). Defining Critical Thinking. The Critical Thinking Community, recuperado de http://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766 el 18 de julio de 2016.

Schön, D. (1985), The Design Studio: An Exploration of its Traditions and Potential, London: RIBA.

Smith, K. (2013). Assessment as barrier in Developing Design Expertise: Interior Design Student perceptions of Meaning and Sources of Grades. International Journal of Art and Desgin Education, 32(2), 203- 214.

Smith, K., Smith, C. (2012). Non-Career Teachers in the Design Studio: Economics, Pedagogy and Teacher Development. International Journal of Art and Design Education, 31(1), 90-104.

Strijbos, J. W., Narciss, S., & Dunnebier, K. (2010). Peer feedback content and sender’s competence level in academic writing revision tasks: Are they critical for feedback perceptions and efficiency? Learning and Instruction, 20, 291-303.

TDC, The Design Council, (2007). Eleven lessons: managing design in eleven global companies. Recuperado de: https://www.designcouncil.org.uk/resources/report/11-lessons-managing-design-global-brands

Thurlings, M., Vermeulen, M., Bastiaens, T., & Stijnen, S. (2013). Understanding feedback: A learning theory perspective. Educational Research Review, 9, 1-15.

Taylor, S.J., Bogdán, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós: Barcelona.

Webster, H. (2004). Facilitating critically reflective learning: excavating the role of the design tutor in architectural education. Art, Design & Communication in Higher Education, 2(3), 101–111

Wiggins, G. (2012). Seven keys to effective feedback. Educational Leadership: Feedback for Learning, 70(1), 10-16.

Wotjas, O. (1998, Septiembre). Feedback? No, just give us answers. Times Higher Education Supplement.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.