Flipped Classroom: Aplicación práctica empleando Lessons en las prácticas de laboratorio de una asignatura de Ingeniería = Flipped Classroom: practical application using Lessons in lab practice for an Engineering subject.

Sofia Escudero Fernández


DOI: https://doi.org/10.20868/ardin.2020.9.4120

Abstract


La metodología de enseñanza-aprendizaje Flipped-classroom se presenta como una metodología activa en la que se invierte el orden de aprendizaje, de este modo los estudiantes visionan video sesiones o poliformats en línea de los conceptos que se trabajan durante la sesión presencial. Este planteamiento de “invertir” con respecto a la clase tradicional ha sido aplicado a las prácticas de laboratorio de la asignatura de Expresión Gráfica en el Grado en Ingeniería en Tecnologías Industriales en el curso 2018-19 de la Universitat Politècnica de València. La clase inversa se organizó en sesiones semanales con visionado de videos antes y después de clase y resolución de ejercicios durante y después de clase, detallando el procedimiento seguido en cada sesión presencial. Todo ello gestionado desde la aplicación Lessons.
La metodología flipped-classroom nos ha permitido aumentar la motivación de los alumnos, dilucidar y contrastar la percepción de los alumnos en relación al método de aprendizaje tradicional, favorecer el autoprendizaje y el aprendizaje colaborativo en el aula entre alumnos, así como mejorar la comunicación entre alumno y profesor. Por lo que respecta a la evaluación se aprecia una mejora en las calificaciones, así como una valoración positiva a la implementación de la clase inversa.

Abstract

The Flipped Classroom teaching method is presented as an active method in which the normal procedure is inverted. The students watch video sessions or polyformats in line with the concepts taught in the normal class. This inverted approach with respect to the traditional class was applied to lab practice sessions in the subject of Graphic Expression as part of the Industrial Technologies Engineering Degree course at the Universitat Politècnica de València in the year 2018-19. The flipped classroom took place in weekly sessions with video sessions before and after, while problems were set to be solved during and after the class. The procedure was followed up later in in-class sessions. Everything was controlled by the Lessons app.
This method was seen to increase students’ motivation and clarify their perceptions to a greater degree than the traditional teaching method, while encouraging self-learning and collaborative learning among the class members and improving student-lecturer communications. Evaluation grades were found to increase, and the Flipped Classroom technique was given the general approval of both students and lecturers.


Keywords


Clase inversa; aprendizaje activo; enseñanza con tecnología; Expresión Gráfica; ingeniería; Flipped Classroom; active learning; teaching with technology; Graphic Expression; Engineering; Lessons; Polimedia.

References


Arum, R., & Roksa, J. (2011). Academically adrift: Limited learning on college campuses. University of Chicago Press. doi:https://doi.org/10.1111/teth.12038

Baepler, P., Walker, J. D. & Driessen, M. (2014). It's not about seat time: Blending, flipping, and efficiency in active learning classrooms. Computers & Education, 78, 227-236. doi:https://doi.org/10.1016j.compedu.2014.06.006

Bergmann, J. & Sams, A. (2014). Dale la vuelta a tu clase. Lleva tu clase a cada estudiante, en cualquier momento y en cualquier lugar. Madrid: Ediciones SM.

Bishop, J. L. & Verleger, M. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presented a the 120th ASEE Annual Conference & Exposition. Atlanta, GA.

Bunce, D. M., Flens, E. A. & Neiles, K. Y. (2010). How long can students pay attention in class? A study of student attention decline using clickers. Journal of Chemical Education, 87(12), 1438-1443. doi:https://doi.org/10.1021/ed100409p

Chickering, A. W., & Gamson, Z. (1989). Seven principles for good practice in undergraduate education. Biochemical Education, 17(3), 140-141. doi:https://doi.org/10.1016/0307-4412 (89)90094-0

Das, B. & Sarkar, C. (2015). An innovative flipped class intervention to improve dose calculation skills of fhase I medical students: a preliminary study. Procedia - social and behavioral sciences, 182, 67–74. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.739

Echazarreta, C., Prados, F., Poch , J. & Soler, J. (2009). La competencia «El trabajo colaborativo»: una oportunidad para incorporar las TIC en la didáctica universitaria. uocpapers, 8, 13-23.

Findlay-Thompson, S. & Mombourquette, P. (2014). Evaluation of a flipped classroom in an undergraduate undergraduate. Business Education and Accreditation, 6, 63-71.

Freeman, C. & Schiller, N. (2013). Case studies and the flipped classroom College Science Teaching. Journal of College Science Teaching, 42, 62-66.

Gilboy, M. B., Heinerichs, S. & Pazzaglia, G. (2015). Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of Nutrition Education and Behavior, 47(1), 109-114. doi:10.1016/j.jneb.2014.08.008

González, D., Cañada, F., Su Jeong, J. & Gallego, A. (2017). La enseñanza de contenidos científicos a través de un modelo «Flipped»: Propuesta de instrucción para estudiantes. Enseñanza de las Ciencias, 35(2), 71-87. doi:http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2233

Healey, M. & Jenkins, A. (2000). Kolb’s experiential learning theory and its application in geography in Higher education. Journal of Geography, 99, 185-195. doi:https://doi.org/10.1080/00221340008978967

Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O. & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37-50. doi: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2014.04.003

Kong, S. C. (2014). Developing information literacy and critical thinking skills through domain knowledge learning in digital classrooms: An experience of practicing flipped classroom strategy. Computers & Education, 78, 160-173. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.05.009

Lage, M. J., Platt, G. J. & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. doi:https://doi.org/10.1080/00220480009596759

Magraner, J. S. & Bernabé-Valero, G. (2015). El uso de audiovisuales como herramienta al servicio del proceso de enseñanza-aprendizaje en musicoterapia. XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria.

Méndez, J. A. & Gonzalez, E. J. (2011). Implementing motivational features in reactive blended learning: Application to an introductory control engineering course. IEEE Transactions on Education, 54(4), 619-627. doi: https://doi.org/10.1109/te.2010.2102028

Mok, H. (2014). Teaching tip: The flipped classroom. Journal of Information Systems Education, 25(7), 7-11.

O’Flaherty, J. & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. Internet and Higher Education, 25, 85-95. doi:https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.002

Opazo, A., Acuña, M. & Priscilla, M. (2016). Evaluación de metodología flipped classroom: primera experiencia. 2444-2925, 2(2), 90-99. doi:doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1966

Prendes, M. P. & Solano, I. (2001). Multimedia como recurso para la formación. Actas de las III Jornadas Multimedia Educativo, 460-470.

Rueda, S., Panach, J., Cabotà, J. & Pérez, M. (2018). De la Clase Tradicional a la Clase Invertida: Aplicación. Actas de las Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de la Informática, 3.

Smith, K. A., Sheppard, S. D., Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2005). Pedagogies of engagement: Classroom-based practices. Journal of engineering education, 94(1), 87-101. doi:https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2005.tb00831.x

Tourón, J. & Santiago, R. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, 368, 33-65.

Zappe, S., Leicht, R., J., M., Litzinger, T. & H., W. L. (2009). Flipping' the classroom to explore active learning in a large undergraduate course. American Society for Engineering Education. Recuperado de: https://peer.asee.org/flipping-the-classroom-to-explore-active-learning-in-a-large-undergraduate-course.pdf.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.