Mainstreaming technical competences in professional projective capacity, within integration of Bachelor's and Master's degrees in Architecture training to professional itinerary = Integración del Grado y Máster en Arquitectura en un itinerario a la profesión mediante la inclusión de competencias técnicas de capacidad proyectiva profesional

Juan Diego López-Arquillo, Cristina Pereira-Teixeira-de-Oliveira, María Cadenas-Borges


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2023.3.5204

Texto completo:

PDF

Resumen


La metodología IPBL está orientada según una actuación realista que sitúa al estudiante en un proceso en condiciones similares a las que se va a enfrentar en un encargo profesional real. Desde el curso 2020-2021, la Escuela de Arquitectura de la Universidad Europea de Canarias se enfrenta a una serie de retos globales propuestos por diferentes organismos, retos dentro de los cuales se integran diferentes asignaturas de todas las áreas de conocimiento de la Arquitectura. Integrando en un proyecto global el desarrollo de las competencias profesionales completas en Arquitectura -aquellas necesarias para desarrollar un proyecto básico y de ejecución- en asignaturas del Grado en Fundamentos de la Arquitectura y del Máster en Arquitectura. Para ello, se han distribuido a través de diversas asignaturas conectadas entre el grado y el máster, potenciando la adquisición de competencias profesionales y competencias personales. La integración técnica de ambas titulaciones desde la capacidad documental profesional del proyecto básico y de ejecución ha sido estudiada por comparación directa tanto en secuencia temporal de implantación, con notables mejoras de calidad documental técnica, autopercepción y capacidad de respuesta intuitiva a proyecto.

Abstract


IPBL methodology is based on a realistic approach that places students in a process in conditions similar to those they will face in a real professional assignment. From the academic year 2020-2021, the School of Architecture of the UEC is facing a series of global challenges proposed by different organisations, challenges within which different subjects from all areas of knowledge of Architecture are integrated. Integrating the multiple challenges demanded by project-based learning, the development of the complete professional competences in Architecture -those necessary to develop a basic Architectural Project and its execution- in subjects of the Bachelor's Degree in Foundations of Architecture and the Master's Degree in Architecture have been distributed through different subjects connected between the Bachelor's Degree and the Master's Degree, promoting the acquisition of professional and personal competences. The technical integration of both degrees from the professional documentary capacity of the basic and execution project has been studied by direct comparison both in time sequence of implementation, with notable improvements in technical documentary quality, self-perception and intuitive response capacity to the project.


Palabras clave


Profesional; carrera; currículo integrado; itinerario, proyectivo; Professional; career; integrated curriculum; itinerary; projective

Referencias


Pertusa, H. (2023). La empresa humanista en la era de la complejidad. Human Review. International humanities, 17(3), 1-11. DOI: 10.37467/revhuman.v12.4734

Clavería, A. (2017). El arquitecto: formación, competencias y práctica profesional. ACE Architecture, city and enviroment, 12(34), 301-320. DOI: 10.5821/ace.12.34.5296

De la Portilla, C. (2023). Cómo vivir de la Arquitectura. Madrid: Arpa Práctica. ISBN 978-84-19662-01-9

Eurydice. (2021). The structure of the European education systems 2021/22: schematic diagrams, Publications Office of the European Union, 2021. Brussels: European Commission, European Education and Culture Executive Agency. DOI:10.2797/972889

Navarro-Astor, E., & Caven, V. (2012). Architects in Spain: A profession under risk. In 28th Annual Association of Researchers in Construction Management (ARCOM) Conference. Association of Researchers in Construction Management, Edinburgh. 577-587.

Arquia. (2020). VIII Encuesta a Estudiantes de Arquitectura. Madrid: Fundación Arquia.

López Arquillo, J.D; Oliveira, C; Cadenas Borges, M; Serrano González, J. (2023). Integración de proyectos transdisciplinares con metodología ICBL mediante la plataforma bechallenge. Actas de las XVII Jornadas de Innovación Universitaria. 147-149. ISBN: 978-84-1170-033-7.

González, C. (2014). Strategies on creativity in Higher Education: design thinking, game-based and project-based learning. RED, revista de educación a distancia (40), 7-22. http://hdl.handle.net/10201/46543.

Baeza, A. C. (2017). Proyectar es investigar. Palimpsesto, (17).

Lizzio, A., Wilson, K., & Simons, R. (2002). University students' perceptions of the learning environment and academic outcomes: implications for theory and practice. Studies in Higher education, 27(1), 27-52.

Nava, M. &. (2009). Problem based learning: an experience in teaching occupational health. Journal of the faculty of Medicine, 49(004), 146-150.

Correia, A., Oliveira, C., & Pereira, R. (2017). From emotions to place attachment. Co-creation and well-being in tourism, 163-177. DOI: 10.1007/978-3-319-44108-5_13

Rebolledo, D., Castillo, H., & Rubí, P. (2017). Team based learning: an educational methodology facilitating student learning. Journal of Health Sciencies Education (14), 144-148.

Andreasen, M. M., Hansen, C. T., & Cash, P. (2015). Conceptual design. Cham, Switzerland: Springer. 89-92. DOI: 10.1007/978-3-319-19839-2

Sánchez Ostiz, A. (1995). La calidad en la redacción del proyecto de arquitectura. RE. Revista de edificación (20), 7-14. DOI: 10.15581/020.20.34931

McClean, D., & Hourigan, N. (2013). Critical dialogue in architecture studio: Peer interaction and feedback. Journal for Education in the Built Environment, 8(1), 35-57. DOI: 10.11120/jebe.2013.00004

Rodríguez, C., Hudson, R., & Niblock, C. (2018). Collaborative learning in architectural education: Benefits of combining conventional studio, virtual design studio and live projects. Education Technology, 49(3), 337-353. DOI: 10.1111/bjet.12535

Smith, D., & Lilly, L. (2016). Understanding Student Perceptions of Stress in Creativity–Based Higher Education Programs: A Case Study in Interior Architecture. Journal of Interior Design, 41(2), 39-56.

Deutsch, R. (2020). Think Like an Architect: How to Develop Critical, Creative and Collaborative Problem-Solving Skills. RIBA Publications, 89-90.

Henricksen, D., Mehta, R., & Mehta, S. (2019). Design thinking gives STEAM to teaching: A framework that breaks disciplinary boundaries. Steam education: theory and practice (12), 57-78.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2024 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.