Virtual environments of teaching learning for training in experimental techniques. Innovation in multidisciplinary groups

Mª Paz Sáez-Pérez, Kerstin Kelert, Carlos Rodríguez-Navarro, Encarnación Ruiz-Agudo, Aurelia Ibáñez-Velasco, Carolina Cardell-Fernández, María del Rosario Blanc-García, Giuseppe Cultrone, Pedro Bel-Anzue


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2021.3.4736

Texto completo:

PDF (English)

Resumen


In this research, through the development of a teaching innovation project, the aim is to highlight the importance of educational and pedagogical changes that require both the adaptation of teaching to new situations and the possibility of taking advantage of the available resources to be applied in different degrees (master and degree) simultaneously.
For this, the innovation experience carried out by a group of professors from the University of Granada who teach subjects in the CiTPA Master, MARA Master and Degree in Conservation and Restoration of Cultural Assets is presented. It addresses the development of unpublished teaching material (videos, manuals for the application of analytical techniques and the use of specialized software, all in a bilingual version), for its integration into different subjects in which it is necessary to make different research techniques known, use of specific software and precise operational activities that are used for the characterization of materials.
Competency-based learning through innovation offers students a real and applied experience that has an immediate practical and professional implication, taking advantage of the skills of the new generations. The results, expected in future evaluations, must be analyzed both individually and for the group of subjects, being recognized in advance the good result and the facilities that teamwork, the recognition of skills and the facilities entail in the field of the teacher, the selection of common competences between different subjects and training levels.


Referencias


Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 1, (1), septiembre-noviembre, pp.1-16.

Martí, J.A., Heydrich, M., Rojas, M. Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, vol. 46, núm. 158, abril-junio, pp.11-21.

Katz, L.G., Chard, S.C. (1989). Engaging children’s minds: The project approach. Norwood, N.J: Ablex

Cebrián, M. (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Ed. Narcea.

Macanchí Pico, M.L., Bélgica Marlene, O.C., Campoverde Encalada, M.A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 12(1), pp. 396-403.

Zabalza Beraza, M.A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), pp.105-122.

Gisbert, M., González, A.P., Jiménez, B., Ponce, C., Contijoch, M.T., Lladó, F., Guell, M., Adell, J., Nofre, E., Fabra, M. (1997). El docente y los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. En: Cebrián [et al.]. Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje, pp. 126-132).

Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento Educativo 20, pp. 81-104. PUC de Chile.

Pérez i Garcías, A. (2002). Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para la enseñanza superior. En: Salinas, J., Batista, A. (coord.). Didáctica y tecnología educativa para una universidad en un mundo digital. Universidad de Panamá: Imprenta Universitaria.

Fullan, M., Stilegelbauer, S. (1991). The New Meaning of Educational Change. Londres: Casell.

Rhodes, D. (1994). Sharing the vision: creating and communicating common goals, and understanding the nature of change in education. En: Kearsley, G., Lynch, W. (ed.). Educational Technology. Leadership Perspectives. Englewood Cliffs (NJ): Educational Technology Publications

Kofman, F., Senge, P.E. (1993). Communities of commitment: The heart of learning organizations. Organizational Dynamics, 22(3), pp. 5-23.

Fullan, M. (2002). Liderar en una cultura de cambio. Barcelona: Octaedro.

Bueno García, C., Gil Pérez, J.J. (2007). Web docente: estructura y conceptos básicos de gestión eficaz. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 21 (1), pp. 37-50.

Plan de formación e innovación docente 2020-2022. Plan FIDO UGR Unidad de Calidad e innovación docente y prospectiva. Universidad de Granada.

Proyecto de Innovación Docente (PID). Difracción de Rayos X (DRX) – Análisis Cualitativo y Cuantitativo aplicados a los materiales del patrimonio histórico (Manual para estudiantes del Máster en Ciencia y Tecnología en Patrimonio Arquitectónico (CiTPA‐UGR), Máster Universitario en Rehabilitación Arquitectónica (MARA‐UGR) y del Grado en Conservación y Restauración de Bienes Culturales (UGR))

Feisel, L.D., Rosa, A.J. (2005). The Role of the Laboratory in Undergraduate Engineering Education. Journal of Engineering Education, 94(1), pp. 121-130. http://dx.doi: 10.1002/j.2168-9830.2005.tb00833.x

Marcelo, C., Parrilla, A., Mingorance, P., Estebaranz A., Sánchez, M.V., Llinares, S. (1991). El estudio de caso en la formación del profesorado y la investigación didáctica. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad.

Marín Díaz, V., Reche Urbano, E., Maldonado Berea, G.A. (2013). Ventajas e inconvenientes de la formación online. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU), 7(1), pp. 33-43.

Estebaranz, J.J., Távara Mendoza, L. (2014). Teaching innovation in engineering: a students and teachers’ learning integration programme. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 8(1).

Caballero Míguez, G., Garza Gil, M.D. (2012). Innovando la docencia superior en Economía: trabajo cooperativo y elaboración

participativa de contenidos. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), pp. 319-327.

Rebolloso Fuentes, M.M., Ramírez Alvarez, M., Gil Montoya, C., Gil Montoya, M.D. (2008). Experiencias de aprendizaje cooperativo en Ingeniería. (2008).

Speakman, M.K., Sayers, P. (2016) Evaluating PowerPoint Presentations: A Retrospective Study Examining Educational Barriers and Strategies. Nursing Education Perspectives, vol. 37, nº1, pp. 28-31. doi: 10.5480/14-1418

Hashemi, M., Azizinezhad, M., Farokhi, M. (2012). Power Point as an innovative tool for teaching and learning in modern classes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, pp. 559-563. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.12.103

Zabalza Bribián, I., Peña Pellicer, B., Llera Sastresa, E.M., Usón Gil, S., Martínez Gracia, A., Romeo Giménez, L.M. (2018). Preparation of teaching videos as RLO for its integration in an OCW course on basic fundamentals of thermodynamics and thermal engineering. Jornadas Innovación Docente 2017: Innovación docente y aprendizaje: experiencias y retos pp. 39-44.

Carrascal Domínguez, S., María de Vicente, A., Sierra Sánchez, J. (2020). Transformación e innovación educativa durante la crisis del COVID-19. Estilos y modelos de enseñanza y aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje / Journal of Learning Styles 13, pp.1-4.

Moreno-Correa, S.M. (2020), La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus 6(1), pp.14-26.

Ramírez-Montoya, M.S. (2020). Transformación digital e innovación educativa en Latinoamérica en el marco del CoVId-19. Campus Virtuales, 9(2), pp.123-139.

Salinas, J. (1998). Redes y desarrollo profesional del docente: entre el dato serendipity y el foro de trabajo colaborativo. Profesorado 2 (1). Universidad de Granada. .


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2022 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.