La ilustración como herramienta de repercusión social en El Salvador = Illustration as a tool for social repercussion in El Salvador
DOI:
https://doi.org/10.20868/ardin.2019.8.3868Abstract
Resumen
La investigación consistió en el análisis comparativo de los procesos de desarrollo de cinco proyectos con diferentes líneas de acción social realizados por los ilustradores salvadoreños Gabriel Granadino, Carlos Violante, Sonia Lazo, Edmundo Landaverde (MUNDO) y Gabriela Novoa, quienes fueron seleccionados con base en los patrones metodológicos
abordados particularmente en cada uno de los casos estudiados.
El objetivo principal de esta investigación es analizar la relación que existe entre las características de cada caso de estudio. Para ello, se seleccionaron cinco proyectos con diferentes líneas de acción social: identidad cultural, educación, feminismo, política y educación sexual. De estos proyectos se determinaron las metodologías y los contextos que fueron parte de los mismos, con el fin de comprender la manera en la que estos componentes influyeron en el desarrollo y el alcance de los objetivos contemplados para cada caso en específico. La investigación se realizó utilizando diversas fuentes de información recopiladas a través de: referencias bibliográficas, entrevistas, documentación fotográfica y la sistematización de los procesos por medio de matrices comparativas.
Abstract
The investigation consisted in the comparative analysis of the development processes of five projects with different lines of social action carried out by the Salvadoran illustrators Gabriel Granadino, Carlos Violante, Sonia Lazo, Edmundo Landaverde (MUNDO) and Gabriela Novoa, who were selected based on the methodological patterns addressed particularly in each of the cases studied.
The main objective of this research is to analyze the relationship that exists between the characteristics of each case study. For this, five projects with different lines of social action were selected: cultural identity, education, feminism, politics and sexual education.
From these projects, the methodologies and contexts that were part of them were determined, in order to understand the way in which these components influenced the development and scope of the objectives contemplated for each specific case. The research was conducted using various sources of information collected through: bibliographic references,
interviews, photographic documentation and the systematization of processes through comparative matrices.
Downloads
References
Escobar, F. (1994). “Los turbios hilos de la sangre: Una aproximación al problema de la identidad cultural” en Cultura y Desarrollo en El Salvador. El Salvador.
Bran, S. (1998). “Violencia, cultura, inseguridad pública en El Salvador” en Realidad: Revista de ciencias sociales y humanidades. Vol. 64. El Salvador: Universidad José Simeón Cañas.
Davies, J.; Brazell, D. (2014). Cómo ser un buen ilustrador. Barcelona, España: Blume.
Gomariz, E. (1996). “Identidad Cultural y Desarrollo en América Latina desde una perspectiva
comparada” en Cultura y población en América Latina. San José, Costa Rica: Secretaría General de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Gómez, C.; León, E. (2014). “Método comparativo” en Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas aplicables a la investigación en ciencias sociales. México D.F.:Tirant Humanidades México. Recuperado de: http://eprints.uanl. mx/9802/1/Estudio%20Comparado.pdf
Goodrick, D. (2014). “Estudios de caso comparativos” en Síntesis metodológicas: Evaluación de impacto, n.º 9. Florencia, Italia: Centro de Investigaciones de UNICEF. Retomado de: https://www.unicef- rc.org/publications/pdf/MB9ES.pdf
San Pedro, P. (2006). El individuo como agente del cambio: El proceso de empoderamiento. España: Fundación para las Relaciones Internacionales y el Diálogo Exterior. Recuperado de: http://fride.org/publicacion/38/el-individuocomo-agente-del-cambio:-el-proceso-de-empoderamiento Smith, M. (1991). Formación de la personalidad desde una perspectiva cultural y dinámica de la personalidad en situaciones de cambio. Costa Rica: Universidad de Costa Rica. Recuperado de: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/ docente/pd-000009.pdf
Roth, E. (2008). Cambio social: Factores psicológicos asociados a la disposición a cambiar. España: Universidad de Granada. Retomado de: https://hera. ugr.es/tesisugr/17386779.pdf
Zapata, M. (2013). Ilustración, una forma de expresión, un lenguaje en el aula. Medellín, Colombia: Universidad de San Buenaventura. Recuperado de: http://bibliotecadigital.usb. edu.co/bitstream/10819/2603/1/Ilustracion_Expresion_Lenguaje_Zapata_2013.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
ArDIn does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free to the user or their institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.