Revisión de la Metodología para la Mejora de la Enseñanza Universitaria = Review of the Methodology for the Improvement of University Teaching
DOI:
https://doi.org/10.20868/abe.2021.2.4719Keywords:
Metodología, Enseñanza universitaria, Encuestas abiertas, Mejora del desempeño, Formación docente, Methodology, University teaching, Open surveys, Performance improvement, Teacher trainingAbstract
El presente trabajo pretende indagar qué aspectos de la metodología del aprendizaje basado en retos resultan mejor valorados por parte de los alumnos y qué aspectos son susceptibles de mejora. Para ello se realiza una encuesta abierta. Se detecta que valoran especialmente la cercanía del planteamiento de la asignatura con la realidad profesional y el acompañamiento de los alumnos a lo largo del proceso de aprendizaje. La mitad considera que la carga de trabajo es adecuada, mientras que la otra mitad la considera excesiva. El resto de los aspectos mejor valorados son el enfoque de la asignatura y la innovación educativa. Las características y habilidades de los profesores reciben una valoración media; son peor valorados la coordinación con otras asignaturas, los recursos facilitados, las cuestiones organizativas y el excesivo número de alumnos en clase. Se concluye que la opinión de los alumnos es una ayuda inestimable para evaluar la metodología utilizada
Abstract
The present work aims to investigate which aspects of the challenge-based learning methodology are best valued by students and which aspects are susceptible to improvement. For this, an open survey is carried out. It is detected that they especially value the closeness of the approach to the subject with the professional reality and the accompaniment of the students throughout the learning process. Half consider the workload adequate, while the other half consider it excessive. The rest of the best valued aspects are the focus of the subject and educational innovation. The characteristics and abilities of the teachers receive an average evaluation; Coordination with other subjects, the resources provided, organizational issues and the excessive number of students in class are less valued. It is concluded that the opinion of the students is an invaluable help to evaluate the methodology used.
Downloads
References
[Gorina, A., Sierra, G., Alonso, I., y Salgado, A, Profesionalización de profesores universitarios en la gestión de publicaciones en revistas científicas de las ciencias sociales, Batey: Revista cubana de antropología sociocultural, 11(11) (2018), 134-155.
Carbonero, M. A., Martín-Antón, L. J., Flores, V., y Resende, A. F., Estudio comparado de los estilos de enseñanza del profesorado universitario de ciencias sociales de España y Brasil, Revista Complutense de Educación, 28(2) (2017), 631.
Á. Rojo, E. G. Jiménez, J. G. Flores, S. R. Rodríguez, La enseñanza universitaria. Planificación y desarrollo de la docencia, EOS, Madrid, 2004.
Prosser, M., Faculty research and teaching approaches: Exploring the relationship, en Christensen Hughes, J y Mighty, J (eds.) Takingstock: Research on teaching and learning in higher education, Montreal y Kingston, Ontario, Canada: McGill-Queen's University Press, 2010.
Real Academia Española, Diccionario de la lengua españolad, disponible online: https://dle.rae.es/educación (acceso 8 de marzo de 2021).
Scott, D. E., The nebulous, essential dimensions in effective university teaching: The ethic of care and relational acumen. Journal of University Teaching y Learning Practice, 12(2) (2015), 9.
Esteve, J. M., La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial Teacher training, Theoretical basis for the development of pre-service training programs, Revista de educación, 350 (2009), 15-29.
Gómez, R., Análisis de los métodos didácticos en la enseñanza, Publicaciones, 32 (2002), 261-333.
Knight, P. T., El profesorado de educación superior. Formación para la excelencia, Narcea, Madrid, 2005.
González, V., El profesor universitario: ¿un facilitador o un orientador en la educación de valores?, Pedagogía Universitaria, 7(4) (2002), 44-51.
Marina, J. A., El bosque pedagógico, Ariel, Barcelona, 2017.
Bauman, Z., Modernidad líquida, Fondo de cultura económica, Madrid, 2015.
Romo, H. L., La metodología de la encuesta, en Cáceres, L. J. (Coord.) Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación, pp. 33-73, Logman, México, 1998
Downloads
Published
Issue
Section
License
ABE (Advances in Building Education / Innovación Educativa en Edificación) does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free of charge to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.