Un centro de investigaciones estéticas en el siglo XXX: una utopía de Francisco de Asís Cabrero = A center of aesthetic investigations in the 30th century: An utopia by Francisco de Asís Cabrero
DOI:
https://doi.org/10.20868/cn.2023.5198Palabras clave:
Asís Cabrero, Institute of Aesthetic Experiences, Four Books, 30th century, Vanikoro, Instituto de Experiencias Estéticas, Cuatro Libros, Siglo XXXResumen
Abstract
In the last of his Four Books on Architecture, Francisco de Asís Cabrero proposed in the year 3000 an International Institute of Aesthetic Experiences on the island of Vanikoro. It is a utopia, the result of his architectural research shown in each book: the vernacular origin (BI), the classical styles (BII), the «modern crisis» (BIII) and future times (BIV). At the same time, he accumulates his professional experience and the projects of unrealized «commemorative forms». We reviewed the project based on mathematical curves of evolution and the maximum human technology. We also go back through the Four Books looking for the references that allow us to understand the «lay out» of the project. The collective buildings of the avant-garde: the Unité d’Habitation, the Hele module by R. Leoz and the concrete art of M. Bill. Concepts such as «graphical science», «space grids», the «cubic figure» and «form-function inherence» allow us to understand the resulting form. The plants, not developed, are deduced from other realizations of the architect.
Resumen
En el último de sus Cuatro Libros de arquitectura Francisco de Asís Cabrero plantea en el año 3.000 un Instituto Internacional de Experiencias Estéticas en la isla de Vanikoro. Es una utopía, resultado de su investigación arquitectónica mostrada en cada libro: el origen vernáculo (LI), los estilos clásicos (LII), la «crisis moderna» (LIII) y los tiempos futuros (LIV). A la vez, recoge su experiencia profesional y los proyectos de las «formas conmemorativas» no realizados. Revisamos el proyecto fundamentado en curvas matemáticas de la evolución y el máximo tecnológico humano. También retrocedemos a lo largo de los Cuatro Libros buscando las referencias que nos permitan comprender las «trazas» del proyecto. Los edificios colectivos de las vanguardias: la Unidad de Habitación, el módulo Hele de R. Leoz y el arte concreto de M. Bill. Conceptos como la «ciencia gráfica», las «redes espaciales», la «figura cúbica» y la «inherencia forma-función» permiten comprender la forma resultante. Las plantas, no desarrolladas, se deducen a partir de otras realizaciones del arquitecto.
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