Reconsidering Emil Kaufmann’s Von Ledoux bis Le Corbusier

Macarena de la Vega


doi:10.20868/cn.2014.2962

Texto completo: PDF

Resumen


Resumen

El objetivo de este ensayo es re-abrir y re-leer Von Ledoux bis Le Corbusier de Emil Kaufmann. A pesar de que Panayotis Tournikiotis y Anthony Vidler lo incluyeran en sus respectivos discursos sobre la historiografía de la arquitectura moderna, se  propone reconsiderar a su autor como un historiador pionero de la Ilustración. Tres ideas: el único protagonista del libro es Claude-Nicolas Ledoux; la arquitectura en torno a 1800 necesitaba una reevaluación; y la obra de Kaufmann se  enmarca en un tiempo de búsqueda de una nueva ciencia del arte y una nueva historia de la arquitectura. Kaufmann es una figura de transición entre una generación previa de historiadores del arte que establecieron conceptos y principios fundamentales, y otros de su misma generación que se  embarcaron en la tarea de considerar la arquitectura moderna como objeto de una investigación histórica.

Abstract

The aim of this essay is to re-open and re-read the content of Emil Kaufmann’s Von Ledoux bis Le Corbusier. Even though Panayotis Tournikiotis and Anthony Vidler included it in their discussions of the historiography of modern architecture, this investigation recommends a needed reconsideration of Emil  Kaufmann as a pioneer historian of the Age of Reason. Three ideas can be highlighted: first, Claude-Nicolas Ledoux is the main character of Kaufmann’s discourse; second, the architecture around 1800 needed a reevaluation; and third, his  work takes place in a time of searching for a new science of art and for a new history of architecture. To sum up, it can be  concluded that Kaufmann is a transitional figure between a previous generation of art historians who established   fundamental concepts and principles; and others of his own generation who embarked on the hard task of considering modern architecture as a subject of historical research.

Referencias


Coolidge, John. 1943. Preliminary steps towards “The New History of Architecture”. Journal of the So- ciety of Architectural Historians, vol III, nº3: 3- 11.

Erouart, Gilbert. 1980. Situación de Emil Kaufmann. Introduction to Tres arquitectos revolucionarios: Boullée, Ledoux y Lequeu. Barcelona: Gustavo Gili, 7-14. Translated by Xabier Blanquer, Marc Cuixart, Enric Granell and Ricardo Guasch. Original edition: 1978. Situation d’Emil Kauf- mann. Trois architectes révolutionnaires: Boullée, Ledoux, Lequeu. Paris : Éditions de la SADG.

Frankl, Paul. 1981. Principios fundamentales de la Historia de la Arquitectura: el desarrollo de la arquitectura europea desde 1420-1900. Barcelona: Gustavo Gili. Translated by Herminia Dauer. Original edition: 1914. Die Entwicklungs- phasen der neueren Baukunst. Leipzig: B.G. Teuber.

Hartoonian, Gevork. 2011. The Mental Life of the Architectural Historian: re-opening the Early Historiography of Modern Architecture. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Hernández Pezzi, Emilia. 1988. Historiografía de la arquitectura moderna. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense.

Kaufmann, Emil. 1982. De Ledoux a Le Corbusier. Origen y desarrollo de la arquitectura autónoma. Barcelona: Gustavo Gili. Translated by Reinald Bernet. Original edition: 1933. Von Ledoux bis Le Corbusier. Ursprung und Entwicklung der autonomen Architektur. Vienna: Rolf Passer.

Kaufmann, Emil. 1943. Claude-Nicolas Ledoux, Inau- gurator of a New Architectural System. Journal of the Society of Architectural Historians, III, nº 3: 12-21.

Kaufmann, Emil. 1946. Nils G. Wollin: ‘Desprez en Suède’. Art Bulletin, vol. XXVIII: 283-284.

Panosky, Erwin. 1970. Tres decenios de Historia del Arte en Estados Unidos: impresiones de un europeo transplantado. In El significado de las artes visuales. Buenos Aires: Infinito. Original edition: 1953. “Three decades of Art History in the United States: Impressions of a transplanted European”. College Art Journal 14: 7-27.

Scalvini, María Luisa and Sandri, Maria Grazia. 1984. L’immagine storiografica dell’architettura con- temporanea da Platz a Giedion. Roma: Officina Edizioni.

Schapiro, Meyer. 1936. The New Viennese School. Art Bulletin XVIII, nº2: 258-266. In: Wood, Christopher S. (ed.), 2003. The Vienna School Reader: Politics and Art Historical Method in the 1930s. New York: Zone Books. 453-485.

Schlosser, Julius von. 2009. The Vienna School of the History of Art- review of a century of Austrian scholarship in German. Journal of Art Historiography, nº1. Translated and edited by Karl Johns. Original edition: 1934. Die wiener Schule der Kunstgeschichte. Mitteilungen des österreichischen Institut für Geschichtsforschungen Ergänzungs-Band 13, Heft 2 : 145-228.

Tafuri, Manfredo. 1980. Theories and History of Architecture. London: Granada Publishing Limited. Translated by Giorgio Verrechia. Original edition: 1968. Teorie e storia dell’architettura. Rome and Bari: Laterza.

Teyssot, Georges. 1980. Clasicismo, Neoclasicismo y “Arquitectura revolucionaria”. Introduction to Tres arquitectos revolucionarios: Boullée, Ledoux y Lequeu. Barcelona: Gustavo Gili. 15-35. Translated by Xabier Blanquer, Marc Cuixart, Enric Granell and Ricardo Guasch. Original edi- tion: 1978. Trois architectes révolutionnaires: Boullée, Ledoux, Lequeu. Paris : Éditions de la SADG.

Teyssot, Georges. 1981. Neoclassic and “Autonomous” Architecture: the Formalism of Emil Kaufmann. In: Pophyrios, Demetri (ed.), On the Methodology of Architectural History. Architectural Design, 6/7: 25-33.

Tournikiotis, Panayotis. 1999. The Historiography of Modern Architecture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. Spanish edition: 2014. La historiografía de la arquitectura moderna. Barcelona: Reverté. Translated by Jorge Sainz.

Vidler, Anthony. 2008. Histories of the Immediate Present: Inventing architectural modernism. Cambridge: MIT Press. Spanish edition: 2011. Historias del presente inmediato: la invención del Movimiento Moderno. Barcelona: Gustavo Gili. Translated by Moisés Puente.

Waisman, Marina. 1985. La estructura histórica del entorno. Buenos Aires: Nueva Visión.

Wölfflin, Heinrich. 1924. Conceptos fundamentales en la Historia del Arte. Madrid: Espasa Calpe. Translated by J. Moreno Villa. Original edition: 1915. Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Das Problem der Stilentwicklung in der neueren Kunst. Basilea-Munich.

Zucker, Paul. 1951. The Paradox of Architectural Theories at the beginning of the Modern Movement. Journal of the Society of Architectural Historians vol. X, nº3: 8-14.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.