Building student training based on the analysis of scientific articles

Vicente Flores-Áles, Marta Torres-González


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2022.2.4940

Texto completo:

PDF (English)

Resumen


This work presents and values a model of complementary activity to the students training based on monographic works carried out from the analysis and review of scientific publications. This model promotes an extra motivation in those students with a real interest in learning beyond the basic content included in the subject program. In most cases, this proposal generates an important attraction when facing a type of unknown information.
Firstly, a basic introduction to the problem is developed; after that, a selection of a coherent number of articles or communications is done, analysing the key contributions on the subject at hand; and finally, conclusions are stated. Exceptionally, it is proposed that students add a section including real cases observed in their daily environment (e.g., new products, pathologies and damages, execution systems).


Palabras clave


Scientific journals; monograph; research; complementary training.

Referencias


V.B. Álvarez Rojo, E. García Jiménez, V.Flores-Alés, J. Correa Manfredi, Aproximación a la cultura de un centro universitario. Rev. de Educación, 346 (2008) 139-166.

S. A. Alvarado Vargas, La educaciónsuperior y sus recursos en la valoración educacional formativa. Rev. Tecn. Ciencia y Educación Edwards Deming, 2 (2018) 68-84. https://doi.org/10.37957/ed.v2i2.15

M.M. Camacho Mi-ano, C. Campo, Impacto de la motivación intrínseca en el rendimiento académico a través de trabajos voluntarios: Un análisis empírico. Revista Complutense de Educación, 26 (2015) 67-80. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42581

H.C. Cossio, Los semilleros de investigación, lineamiento pedagógico para edificar el aprendizaje en universidades. Revista de Tecnología, 16 (2017) 99-112 https://doi.org/10.18270/rt.v16i1.2319

J.M. Alducin-Ochoa, A.I. Vázquez-Martínez, Estilos de aprendizaje, variables sociodemográficas y rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería de Edificación. Revista Electrónica Educare, 21 (2017) 350-380 https://doi.org/10.15359/ree.21-1.18

V. Flores-Alés, I. Cortés, R. Márquez, F.J.Blasco-López, The huts of the Rocío-Do-ana (Spain). Built heritage: analysis, conservation and maintenance. Revista de la Construcción, 15 (2016) 48-5 https://doi.org/10.4067/S0718-915X2016000300005

V. Flores-Alés, V. Jiménez-Bayarri, A.Pérez-Fargallo, Influencia de la incorporación de vidrio triturado en las propiedades y el comportamiento a alta temperatura de morteros de cemento. Boletín de la sociedad espa-ola de cerámica y vidrio, 57 (2018) 257-265 https://doi.org/10.1016/j.bsecv.2018.03.001

V. Flores-Alés, M. Rodríguez-Romero, I.Romero-Hermida, L. Esquivias, Caracterización de morteros mixtos de cal obtenida del reciclado de fosfoyeso. Boletín de la Sociedad Espa-ola de Cerámica y Vidrio, 59 (2020) 129-136. https://doi.org/10.1016/j.bsecv.2019.09.002

L. Bertoglia Richards, La interacción profesor-alumno. Una visión desde los procesos atribucionales. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 4 (2008) 57-73.

J.M. Fernández, E. Fonseca-Pedrero, Construcción de instrumentos de medida para la evaluación universitaria. Revista de investigación en educación, 5 (2008), 13-25.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2022 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.