La Lever house, New York

Authors

  • Sergio de Miguel

Keywords:

Lever house, torre, levedad, cristal, publicidad, icono, Lever House, tower, lightness, glass, advertising, icon

Abstract

Resumen

En el último siglo la mítica ciudad de Nueva York ha sido capaz de definir y transmitir las más contagiosas propuestas de construcción del futuro.
El edificio de la Lever House, erigido en el corazón de Manhattan al comienzo de la prodigiosa década de los cincuenta, consiguió ser la constatación de que el perseguido sueño de la “torre de cristal” era por fin posible. La poética y secular conquista de la levedad avanzó entonces a través de un prosaico y paradójico objeto publicitario. Un particular crisol de negocio, oportunidad y audacia hicieron de ésta sorprendente pieza un icono fundamental de la globalizada arquitectura moderna americana.


Nota* En la edición electrónica este artículo se ha publicado con toda documentación gráfica aportada por el autor.

 

Abstract

In the last century, the mythical city of New York has been able to define and transmit the most contagious proposals of innovative construction.
The Lever House Building, erected in the heart of Manhattan at the start of the prodigious 1950s managed to become a statement for the possibility of finally realizing the sought?after
dream of building a glass tower. The poetics and secular conquest of lightness therefore made a leap forward through a prosaic and paradoxical publicity item. A special crucible of business, opportunity and audacity made a fundamental icon of globalized modern American Architecture out of this surprising work.


Note * In the online edition this article is published with all graphic material provided by the author.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2012-12-17

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)