Juegos artísticos con imágenes recicladas. El collage y el fotomontaje = Artistics plays using recycled images. The collage and the pohotomontage
Keywords:
Educación artística, Juegos artísticos, creatividad, imágenes recicladas, Art Education, artistic plays, creativity, recycled imagesAbstract
Resumen
El fotomontaje y el collage en sí mismos son un ensamblaje de fotografías, dibujos, colores y algunas veces textos reciclados de publicaciones ya desechadas, en el que lo más importante es transmitir una idea imaginativa; crear una imagen nueva que surja partir de la exploración de las propiedades de las fotografías encontradas, en la que podemos o bien resaltar el valor semántico de las imágenes iniciales o por el contrario descomponer las imágenes buscando nuevos significados. Las asociaciones que se producen al jugar con las imágenes y los materiales reciclados, poseen una gran ductilidad que hace que estas sean unas actividades dinámicas ricas en ideas y simbolismos, de forma que en su parte educativa facilitan la creatividad y la comprensión del lenguaje visual.
Abstract
Collage and photomontage are by definition an assemblage of photographs, drawings, colors and texts, sometimes recycled and disposed of publications in wich the most important is to convey an imaginative idea, create a new image arising from the exploration of the properties of the photos found. They can either highlight the semantic value of the initial images or otherwise decompose images looking for new meanings. Associations that occur when playing with images and recycled materials have a high ductility, which makes them dynamic activities, rich in ideas and symbolism. That is why their educational aspects facilitate creativity and understanding of visual language.
Downloads
References
Ades, D. (1977). Fotomontaje. Barcelona: Bosch Casa Editorial S.A.
Aliaga, J. V. (Coord.), (2004). Hannah Höch (exposición en MNCARS). Madrid: Ediciones Aldeasa.
Belver M. H., Ullán A. (Eds.) (2007).La creatividad a través del juego. Salamanca: Amarú Ediciones.
Cirlot, L. (1999).Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos. Barcelona: Parsifal Ediciones.
Durozoi, G. &Lecherbonnier B. (1974). El surrealismo. Teorías, temas, técnicas. Madrid: Ediciones Guadarrama, Labor S. A.
Fernández-Cao, M (1998). La retórica visual como análisis posible en la didáctica del arte y de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, (10) pp. 39-62.
Gutiérrez-Párraga, M. T. (2011). La significación del juego en el arte moderno. Implicaciones en la educación artística. Berlín (Alemania): Ed. Académica Española.
Gutiérrez-Párraga, T. (2012). Arte, creatividad y juego en educación infantil y primaria. Diseño de actividades creativas utilizando recursos lúdicos. En Nuere, S. & Moreno, C. (Eds.). Arte, juego y creatividad (pp. 163- 180). Madrid: Eneida.
Linaza, J. L. (1992).Jugar y aprender. Madrid: Alambra.
Marchan, S. (1990). Del arte objetual al arte de concepto. Madrid: Akal.
Moor, P. (1987). El juego en la educación. Barcelona: Herder.
Piaget, J. (1986).Psicología y Pedagogía del juego. Barcelona: Agostini.
Seitz, W. C. (1965). The Art of Assemblage. N. York: The Museum of Modern Art.
Wescher, H (1980).La historia del collage, del cubismo a la actualidad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Downloads
Published
Issue
Section
License
ArDIn does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free to the user or their institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.