Interactive lecture notes for structural dynamic analysis in frequency domain = Apuntes de clase interactivos para el análisis de la dinámica estructural en el dominio de la frecuencia

Autores/as

  • Ivan M. Díaz ETSI Caminos, Canales y Puertos. Universidad Politécnica de Madrid
  • Carlos M.C. Renedo ETSI Caminos, Canales y Puertos. Universidad Politécnica de Madrid
  • José M. Soria ETSI Caminos, Canales y Puertos. Universidad Politécnica de Madrid
  • Jorge F. García-Samartín ETSI Industriales. Universidad Politécnica de Madrid
  • Jaime H. García-Palacios ETSI Caminos, Canales y Puertos. Universidad Politécnica de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.20868/abe.2019.2.3988

Palabras clave:

Learning based on experiments, Active learning technologies, Interactive lecture notes, Dynamic analysis of structures, Fourier analysis, Aprendizaje basado en experimentos, Tecnologías activas de aprendizaje, Material docente interactivo, Análisis dinámico de estructuras, Análisis de Fourier

Resumen

Abstract

Dynamic and experimental analysis of structures are two of the most abstract and complex disciplines in structural engineering, because of its awkward mathematical and physical background and due to the multidisciplinary knowledge needed to go over the whole analysis (from the acquisition of measures up to the final interpretation of results). In particular, Fourier analysis (frequency domain analysis) in discrete time, which is routinely used in the dynamic analysis, is not usually well-understood and even is not well computed in discrete time. Frequently, students lose motivation trying to decrypt difficult mathematical developments, which do not let them to interpret properly complex concepts which are extremely important for current analysis in discrete time such as: Fourier transforms, aliasing, leakage, filtering, windowing, etc. For this reason, the authors has implemented a new teaching tools based on the numerical experiments and interactive learning that transform the learning experience into a more pleasant process than in the pass. In this way, recently-developed tools as “MATLAB Live Editor” allows professors to create interactive lecture notes, which students can easily follow, modify and simultaneously run during classes, developing its own intuitive interpretation of the knowledge. This tool is been successfully employing to teach dynamic analysis of structures in frequency domain with excellent feedback from the students.

Resumen

El análisis experimental y dinámico de estructuras son dos de las disciplinas más complejas y abstractas de la ingeniería estructural debido a la complejidad de los fundamentos que se manejan y al conocimiento multidisciplinar necesario para llevar a cabo el proceso completo de análisis (desde la toma de datos hasta la interpretación final de los resultados). En particular, el análisis de Fourier (análisis en el dominio de la frecuencia), el cual se usa continuamente en el análisis dinámico, no siempre se entiende adecuadamente e incluso no se aplica correctamente en el dominio discreto. Con frecuencia los estudiantes pierden la motivación intentando comprender los desarrollos matemáticos asociados, lo que no les permite interpretar adecuadamente conceptos más complejos y a la vez importantes como: la transformada de Fourier, “aliasing”, “leakage”, filtrado, ventanas de ponderación, etc. Por ello, los autores han implementado una nueva herramienta basada en la experimentación numérica y en el aprendizaje interactivo, haciendo del mismo un proceso más llevadero que en el pasado. Así, herramientas recientes como “MATLAB live Editor” permiten que los profesores creen clases interactivas que los estudiantes pueden de forma sencilla, seguir, modificar y ejecutar durante las clases, desarrollando un conocimiento más intuitivo del problema. Los autores están empleando esta herramienta exitosamente en el análisis dinámico de estructuras en el dominio de la frecuencia con muy buenos comentarios por parte de los estudiantes.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

Ewins, D. J. (2000). Modal Testing: theory, practice and application. (ed) Research Studies Press LTD. Second edition. pp: 215-218

Mc Mahon, D. (2007). Signals and systems demystified – A self-teaching guide. (ed) Mc Graw Hill. First edition. pp: 146-171

Barroso, L. R., Morgan, J. R. J. (2012). Developing a dynamic and vibration course for civil engineering students based on fundamental principles. Advances in Engineering Education, vol. Winter. pp:1-35

Sanderson, G. (2018). But what is the Fourier transform? A visual introduction.

https://www.youtube.com/watch?v=spUNpyF58BY”. You Tube.

Ortiz-Echevarri, C. J., Rodríguez-Reséndiz, J., Garduño-Aparicio, M. (2018). An approach to STFT and CWT learning through music hands-on labs. Computer Applications in Engineering Education. (ed) Wiley, vol. 26, pp. 2026-2035.

Wu, Y., De Vries, C., Dunsworth, Q. (2018). Using LEGO Kits to teach higher level problems solving skills in systems dynamics: a case study. Advances in Engineering Education, vol. spring, pp. 1-20.

Seĉkář, P., Svoboda, D. (2016). FTutor: An interactive guide to the fundamentals of frequency analysis. Computer Applications in Engineering Education. (ed) Wiley, vol. 25 (3), pp. 508-520.

Cobos, M., Roger, S. (2018). SART3D: A MATLAB toolbox for spatial audio and signal processing education. Computer Applications in Engineering Education. (ed) Wiley, vol. 27, pp. 971-985.

Berber, S. M., Sowerby, K. W. (2017). Visual presentation of abstract theoretical concepts using animations in communication system courses. Computer Applications in Engineering Education. (ed) Wiley, pp. 1-13.

Dezure, D. (2001). Research on student notetaking: Implications for faculty and graduate student instructors. CRLT Occasional Papers, Center for Research on Learning and Teaching, University of Michigan, No. 16.

MathWorks. (2019). MATLAB Live Editor. “https://es.mathworks.com/products/matlab/live-editor.html”. The Mathworks. Inc.

Colombini, J. (2018). Worker retention, response quality and diversity in microtaskcrowdsourcing, an experimental investigation of the potential for priming effects to promote project goals. (ed) The University of Vermont, Scholar Works.

Hattie, J., Yates, G. (2014). Visible learning and the science of How we learn. (ed) Routledge, New York, NY.

Díaz I. M., et al. A mobile tool for teaching advanced dynamic analysis. Advances in Building Education, vol. 3 (1), pp. 72-82,

García-Palacios, J. H., Díaz, I. M., et al. (2018). Learning dynamic analysis of structures using handy and affordable equipment. On the way of smart structures. IV International Conference on Structural Engineering Education, Madrid.

Descargas

Publicado

2019-08-31

Número

Sección

Artículos

Cómo citar

Interactive lecture notes for structural dynamic analysis in frequency domain = Apuntes de clase interactivos para el análisis de la dinámica estructural en el dominio de la frecuencia. (2019). Advances in Building Education, 3(2), 35-45. https://doi.org/10.20868/abe.2019.2.3988