Didáctica del dibujo de contornos ciegos aplicada al retrato gráfico = Teaching the blind contours drawing applied to graphic portrait
DOI:
https://doi.org/10.20868/ardin.2016.5.3288Keywords:
Dibujo, contorno ciego, retrato, didáctica, Drawing, blind contour line, portrait, TeachingAbstract
Resumen
En el área de la enseñanza del Dibujo Artístico, el retrato es una de las temáticas más complejas e interesantes a las que un estudiante debe enfrentarse. Con una larga tradición en las artes plásticas este género gráfico ofrece un campo de estudio excepcional para la adquisición de competencias básicas relacionada con la praxis del dibujo. El presente artículo muestra los resultados de una propuesta didáctica realizada con estudiantes en el contexto de los estudios universitarios de Diseño. Los objetivos que este estudio persigue son proporcionar una estrategia didáctica complementaria a los métodos de enseñanza del Dibujo Artístico, ofreciendo al docente y al estudiante herramientas que favorezcan la comprensión, validación y ejecución del retrato gráfico.
Abstract
In the Artistic Drawing education, the portrait is one of the most complex and interesting topics to which students must face. With a long tradition within the plastic arts, this graphic genre offers an unique field of study to acquire basic skills related to the practice of drawing. This artículo reports the results of an innovative didactic project performed with university students of the Design studies. The aim of the project is to provide a complementary teaching strategy to the traditional methods of the Artistic Drawing training. It offers to both, the teacher and the students, distinct tools to promote the understanding, validation and implementation of the graphic portrait.
Downloads
References
Bordes, J., Cabezas, L., Gómez Molina, J.J. (2001). El manual del Dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo XX. Cátedra. Madrid.
Ching, F. (2010). Design Drawing. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey. Dantzic, C. M. (2004). Cómo dibujar. Guía completa de sus técnicas e interpretaciones, H. Blume, Madrid.
Edwards, B. (1994). Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro, Urano, Barcelona.
Harmon, M. (1973). Mamie Harmon papers relating to Kimon Nicolaides, 1935-1985. Visualizado 10 de febrero de 2015 en: http://www.aaa.si.edu/collections/mamie-harmon-papers-relating- to-kimon-nicolaides-11078.
Lambert, S. (1985). El dibujo, técnica y utilidad. H. Blume. Madrid:
Martín, R. (2005). Fundamentos del dibujo artístico. Parramón. Barcelona. Moráz, B. (1983). Ingres, dibujos. Ed. Polígrafa. Barcelona.
Nicolaides, K. (1941). The Natural Way to Draw. MA: Houghton Mifflin. Boston.
Wilger, D. (2014). New at the Godfrey Dean – a document of life on the rails. Yorkton News Review.
Downloads
Published
Issue
Section
License
ArDIn does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free to the user or their institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.