Non-music and non-architecture. John Cage and Alejandro de la Sota in parallel
Palavras-chave:
John Cage, Alejandro de la Sota, Music-architecture, Operative strategiesResumo
Abstract
This article outlines a possible link between the creative and vital endeavours of the composer John Cage and the architect Alejandro de la Sota. Many aspects suggest a connection between the trajectories of both authors. Ranging from the escape of personal expression or the use of chance in their work to their visions about education and innovation in their respective fields. Other uderlying connections are discussed that have to do with the relationship of both authors with Zen philosophy. Furthermore, the possibility of looking at two contemporary authors (Cage 1912-92, Sota 1913-96) who lived in completely different geographical, social, political and personal contexts adds interest to the study.
Downloads
Referências
ÁBALOS, Iñaki; LLINÀS, Josep; PUENTE, Moisés: Alejandro de la Sota. Fundación Caja de Arquitectos Ed., Barcelona, 2009.
BARBER, Llorenç: John Cage. Círculo de Bellas Artes Ed., Madrid, 1985.
CAGE, John: Silence. Wesleyan University Press Ed., Connecticut, 1960.
CASCONE, Kim: The aesthetics of failure: “Post-Digital” tendencies in Contemporary Computer Music. En Computer Music Journal, 4, V. 24, MIT Press Ed., Cambridge, Massachusets, 2000.
CORDIGLIA, Judica: I Ching, El libro del oráculo chino. Martínez Roca Ed., Barcelona, 2000.
FOWLER, Michael: On the relationship between inside and outside: conceptualizing acoustic space in John Cage’s Variations IV. En Architectural Theory Review, V. 17, Issue 1, 2012.
GARCÍA-GERMÁN, Jacobo: Estrategias operativas en arquitectura. Nobuko Ed., Madrid, 2012.
HIDALGO, José Ángel: Sota en el Maravillas: la belleza por la tangente. En Circuito de arquitectura, Madrid, 2012.
JÉREZ MARTÍN, Fernando: Estrategias de incertidumbre: sistemas, máquinas interactivas y autoorganización. Tesis doctoral, Departamento de ideación gráfica Ed., Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Madrid, 2013.
JIMÉNEZ, Ana: La anarquía del silencio. John Cage y el arte experimental. Museu d’art Contemporani de Barcelona Ed., Barcelona, 2009.
JOSEPH, Branden: John Cage and the Architecture of Silence. En October, V. 81, The MIT Press Ed., Cambridge (Massachusets), 1997.
LARSON, Kay: Where the Heart Beats: John Cage, Zen Buddhism, and the Inner Life of Artists. Penguin USA Ed., Nueva York, 2012.
LÓPEZ PELÁEZ, José Manuel: Maestros cercanos. Fundación Caja de Arquitectos Ed., Barcelona, 2007.
MARTÍNEZ, Ángel: Sueños y polvo. Lampreave Ed., Madrid, 2009.
MAUREEN, Mary; CAGE, John: Letters. The Brief Love of John Cage for Pauline Schindler, 1934-1935. En Ex tempore, 8 (1): 2, 1996.
MURRAY SCHAFFER, Raymond: El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Intermedio Ed., Madrid, 2013.
NAVARRO BALDEWEG, Juan: Alejandro de la Sota: Construir, habitar. En Minerva, 3, Círculo de Bellas Artes Ed., Madrid, 2006.
NICHOLS, David: John Cage. Turner Ed., Madrid, 2009.
PARDO, Carmen: En el mar de John Cage. Ediciones La Central Ed., Barcelona, 2009.
PIRSIG, Robert: Zen y el arte del mantenimiento de la motocicleta. Sexto Piso Ed., Madrid, 2010.
QUETGLAS, Josep: Pasado a limpio, II. Pre-textos Ed., Barcelona, 1999.
RETALLACK, Joan: John Cage Visual art. Metales pesados Ed., Santiago de Chile, 2011.
SILVERMAN, Keneth: Begin Again: A Biography of John Cage. Knopf Ed., Nueva York, 2010.
SOTA, Alejandro de la: Alejandro de la Sota. Arquitecto. Pronaos Ed., Madrid, 1989.
SOTA, Alejandro de la: Escritos, conversaciones, conferencias. Gustavo Gili Ed., Barcelona, 2008.
SAPER, Craig: The Music of Visual Poetry and Architecture. En Yearbook of Interdisciplinary Studies in the Fine Arts, 1, Edwin Mellen Press Ed., Nueva York, 1989.
TARUSKIN, Richard: The Danger of Music and Other Anti-Utopian Essays. University of California Press Ed., California, 2009.
TUÑÓN, Emilio: El cuadrado y la cruz: cuatro comentarios en torno a la repetición. En Circo, 1, Madrid, 1993.
TSE, Lao: Tao Te King. Ediciones Bronte Ed., Madrid, 2009.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro).