Fast architecture, slow architecture: learning through cross-curricular workshops
DOI:
https://doi.org/10.20868/cpa.2019.9.4556Palabras clave:
Architectural projects, Active methodologies, Design Thinking, Critical discipline, MotivationResumen
Abstract
The generational change observed in students in today’s classrooms calls for a revision of traditional ways of teaching and learning architecture. The purpose of this paper is to share an experience teaching the subject Proyectos ( from here onwards to be referred to as Projects), based on an innovative proposal that involved combining different paces of work and design thinking in order to learn design methodology. On the one hand, the subject unfolds in the course of the whole semester; this we call ‘slow architecture’. In between, we insert several sporadic transversal workshops using a dynamic methodology; this we call ‘fast architecture’. A more agile pace of learning is incorporated to adapt to the needs of a new generation of students. It allows a global vision of the project cycle, with more immediate feedback on the proposals designed and a collaborative work style.
Descargas
Referencias
ACASO, María. rEDUvolución. Hacer la revolución en la educación. Barcelona: Paidós, 2013.
ARGYRIS, Chris y SCHÖN, Donald A. Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, Ma.: Addison-Wesley, 1978.
BROWN, Tim. “Design Thinking”. Harvard Business Review, 86, no.6 (2008): 84–92.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow. Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós, 1997.
D.SCHOOL AT STANFORD UNIVERSITY. “An introduction to Design Thinking Process Guide”. 2008. https://dschool-old.stanford. edu/sandbox/groups/ designresources/wiki/36873/ attachments/74b3d/ odeGuideBOOTCAMP2010L. pdf
OECD. The Nature of Learning. Guía del practicante. Paris: OECD Publishing, 2012. http://www.oecd.org/ education/ceri/The%20 Nature%20of%20Learning. Practitioner%20Guide.ESP.pdf
OECD. The OECD Handbook for Innovative Learning Environments. Paris: OECD Publishing, 2017. https://doi. org/10.1787/9789264277274-en
ORTEGA, Iñaki y Núria VILANOVA. Generación Z. Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Barcelona: Plataforma Editorial, 2017.
SOLF ZÁRATE, Arturo. “La organización que aprende y su aporte al proceso de cambio”. Persona: Revista de la Facultad de Psicología, nº 10, 2007: 29-47.
WORLD ECONOMIC FORUM. The Future of Jobs Report 2018. Ginebra: World Economic Forum, 2018. http://www3.weforum. org/docs/WEF_Future_of_ Jobs_2018.pdf
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro).