Dibujar fuerzas y cuerpos: una genealogía fragmentaria en la historiografía arquitectónica. École des Beaux-Arts, Marqués de Sade y Siegfried Ebeling= Drawing forces and bodies: A fragmentary genealogy in architectural historiography. École des Beaux-Arts, Marquis de Sade and Siegfried Ebeling

Autores/as

  • Víctor Manuel Cano Ciborro

DOI:

https://doi.org/10.20868/cn.2023.5192

Palabras clave:

Architectural representation, Illustration, Diagram, Freemasonry, Le Corbusier, Representación arquitectónica, Ilustración, Diagrama, Francmasonería

Resumen

Abstract

This article aims to shed light on a conception and representation often overlooked in architectural discipline historiography. It focuses not only on forms and objects but also on forces and bodies. For this purpose, a fragmentary genealogy of conflicts between schools, traditions, and architects is proposed. This genealogy will reveal how the technical rationality of the drawings at the École Polytechnique de Paris contrasted with the imagery of the École des Beaux-Arts in the eighteenth century. It will also explore how the dogmas of the Enlightenment were challenged by a Mason­ic architecture, seeking bodies and debauchery, as exemplified by the stories of the Marquis de Sade. Additionally, it will delve into how the abstract modernist diagram led by Le Corbusier was disrupted by the atmospheric energies, membranes, and sensitive bodies conceived by Siegfried Ebeling. 

Resumen

Este artículo busca poner en valor una concepción y representación usualmente ignorada en la historiografía de la disciplina arquitectónica al focalizarse ya no sólo en las formas y en los objetos, sino en las fuerzas y los cuerpos. Para ello, se propone una genealogía fragmentaria de conflictos entre escuelas, tradiciones y arquitectos que revelará cómo en el sigo XVIII la racionalidad técnica de los dibujos de la École Polytechnique de París contrastaba con la imaginería de la École des Beaux-Arts; el modo en que los dogmas de la Ilustración eran desafiados por una arquitectura masónica en busca de cuerpos y libertinaje ejemplificadas por los relatos del Marqués de Sade; o la manera en que el diagrama abstracto modernista liderado por Le Corbusier era perturbado por las energías atmosféricas, membranas y cuerpos sintientes concebidos por Siegfried Ebeling.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

Ebeling, Siegfried. 2010. Space as Membrane. Londres: Architectural Association.

Emmons, Paul. 1998. The Cosmology of Bubble Diagrams. En 86th ACSA Annual Meeting Proceedings, Constructing Identity: 420-25.

Emmons, Paul. 2006. Embodying networks: bubble diagrams and the image of modern organicism. The Journal of Architecture 11(4): 441-61.

Evans, Robin. 1997. Translation from Drawing to Building and Other Essays. Londres: Architectural Association.

Garric, Jean-Philippe, ed. 2016. Charles Percier: Architecture and Design in an Age of Revolutions. New Haven: Yale University Press / Bard Graduate Center.

Huxtable, Ada Louise. 1975. Design. The New York Times, 26 de octubre de 1975, sec. Archives. https://www.nytimes.com/1975/10/26/archives/design-beaux-artsthe-latest-avantgarde.html

LeCorbusier. 1961. El Modulor. Ensayo sobre una medida armónica a la escala humana aplicable universalmente a la arquitectura y a la mecánica. Buenos Aires: Poseidón.

LeCorbusier. 1999. «La ‘Ciudad Mundial’ y consideraciones quizá inoportunas». En Precisiones. Respecto a un estado actual de la arquitectura y el urbanismo. Barcelona: Apóstrofe - Poseidón. 239-55.

LeCorbusier. 2006. Hacia Una Arquitectura. Barcelona: Apóstrofe-Poseidón.

Montaner, Josep Maria. 2014. Del diagrama a las experiencias, hacia una arquitectura de la acción. Barcelona: Gustavo Gili.

Papapetros, Spyros. 2010. «Future Skins». En Space as Membrane. Londres: Architectural Association. xiii-xxiii.

Sennett, Richard. 1977. Carne y piedra. Madrid: Alianza Editorial.

Vidler, Anthony. 1997. El espacio de la Ilustración. La teoría arquitectónica en Francia a finales del siglo XVIII. Madrid: Alianza Editorial.

Vidler, Anthony. 2000. Diagrams of Diagrams: Architectural Abstraction and Modern Representation. Representations 72: 1-20.

Descargas

Publicado

2023-09-30

Número

Sección

Artículos

Cómo citar

Dibujar fuerzas y cuerpos: una genealogía fragmentaria en la historiografía arquitectónica. École des Beaux-Arts, Marqués de Sade y Siegfried Ebeling= Drawing forces and bodies: A fragmentary genealogy in architectural historiography. École des Beaux-Arts, Marquis de Sade and Siegfried Ebeling. (2023). Cuaderno De Notas, 24, 42-53. https://doi.org/10.20868/cn.2023.5192