Reflexiones sobre la propia experiencia: ser docente en áreas de Arte y Diseño = Reflections about my own experience: be a teacher in Arts and Design Areas
DOI:
https://doi.org/10.20868/ardin.2018.7.3759Keywords:
Creatividad, Arte, Diseño, Conocimiento, Proyecto, Creativity, Arts, Design, Knowledge, ProjectAbstract
Resumen
Ser docente a la vez de asignaturas pertenecientes a áreas como las Bellas Artes y el Diseño (Industrial, Gráfico, de Moda, de Interiores, etc.) resulta una tarea estimulante en cuanto a la búsqueda de conexiones metodológicas de mi desempeño para/con los estudiantes dentro de ambas áreas de conocimiento y a través de modalidades distintas de aprendizaje, presencial y online.
Favorecer el surgimiento de indicios significativos que les ayuden a tomar las riendas de su capacidad proyectiva es de suma importancia en cada uno de los contextos en los que llevo a cabo mi labor.
Este artículo tiene como objetivo principal estimular la búsqueda de metodologías basadas en proyectos que visibilicen los procesos de aprendizaje en áreas de Arte y Diseño, para que los estudiantes desarrollen su capacidad creativa sin descuidar su juicio crítico dirigido, en todo momento, a su futuro desempeño profesional.
Abstract
To simultaneously teach subjects like Fine Arts and Design (Industrial, Graphic, Fashion, Interior, etc.) turns out to be a stimulating task searching methodological connections for/with the students in both areas of knowledge can apply different learning process.
I encourage them to find in the process the base that would help them to acquire their own design expertise, the base within in each of the contexts Fine Arts and Design.
This article is aimed to stimulate the search of new methodologies based on projects that show any learning process in Art or Design, so that the students can develop their own creative capacity without neglecting their critical judgment (of primary importance to their future professional life).
Downloads
References
Borgdorff, H. (2005) El debate sobre la Investigación en las artes. Amasterdam School of Arts. (Disponible en: https://www.researchcatalogue.net/profile/downloadmedia? work=129470&file=129476)
de Miguel, L. (2015) “Sigue el camino de baldosas amarillas. El tránsito indagador para los estudiantes de Bellas Artes a través del recurso metodológico Test-indagación”. En comportamientos artísticos en la era de los nuevos medios. Cuadernos Artesanos de Comunicación /87. Pag 99-117. Página 100 (Disponible en: http://www.cuadernosartesanos.org/2015/cac87.pdf)
HORIZON 2020 WORK PROGRAMME 2014 – 2015 16. Science with and for Society Revised. (European Commission Decision C (2015)2453 of 17 April 2015). Página 6.(Disponible en: http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/h2020/topics/seac-1-2014.html)
Ivern Magaña, J. (2009) “Por una nueva metodología en los estudios superiores de las artes”. En: Observar. Vol. 3. Pág. 109-114.
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Consultado en http://www.rae.es/rae.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
ArDIn does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free to the user or their institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.