Josef Svoboda: la luz construida = Josef Svoboda: the light constructed
Keywords:
Diseño escenográfico, Josef Svoboda, poliecrán, focos Svo¬boda, cortina de luz, proyecciones sobre espejo permeable, Laterna Magika, Art and engineering, Design and engineering, Design and artDiseño escenográfico, focos Svoboda,Abstract
Resumen
Josef Svoboda (1920-2002), fue escenógrafo, arquitecto y director artístico de la Linterna Mágica en Praga. Es difícil encontrar en los últimos cien años un escenógrafo que haya aportado tanto al mundo de la escena por su desbordante capacidad creativa. Siempre estuvo dispuesto a resolver problemas con planteamientos novedosos de diseño introduciendo para ello aportaciones tecnológicas del momento. Indagó con imaginación sobre otros elementos escenográficos que no fuesen los clásicos diseños basados en corpóreos arquitectónicos, bastidores, etc., pero que determinaban de igual modo un espacio escénico. Amplió la espacialidad en la escena adjudicando capacidades al sonido y a la luz para conseguir una corporeidad psicológica al servicio de la dramaturgia y la estética. Introdujo en el diseño de sus escenografías imágenes con múltiples perspectivas que se percibían con un solo golpe de vista. También utilizó a los espectadores haciéndoles participes de lo que estaba sucediendo en escena. Creó los sistemas de polivisión y poliecrán, que combinaban el teatro y el ballet. Es responsable de la famosa cortina de luz blanca creada por unos focos diseñados por él y que reciben su nombre. Las proyecciones sobre espejos, técnica difícil de manejar en escena, fue otra de las innovaciones que Svoboda manejó magistralmente en sus escenografías.
Abstract
Josef Svoboda (1920-2002) has been a scenographer, architect and artistic director of the Magic Lantern in Prague. It's difficult to find, in the last 100 years a scenographer that had contributed to the theater with his abundant creative ability. He has always been ready to solve problems with new design's approaches, introducing technological contributions just at that moment. He has investigated with imagination about scenographic elements others than the classic ones but that also establishe the scenic space.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
ArDIn does not charge authors for processing or publishing an article and provides immediate Open Access to its content. All content is available free to the user or their institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without prior permission from the publisher or author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
- Authors retain the copyright and grant to the journal the right to a Creative Commons attribution / Non-Commercial / Non-Derivative 4.0 International (CC BY NC ND) License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and non-commercial use.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book).
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons license.