La ciudad Islámica: una interpretación femenina = The Islamic city: A female interpretation

Narges Bazarjani


DOI: https://doi.org/10.20868/tf.2019.15.4001

Texto completo:

PDF

Resumen


Resumen

Agar, la concubina de Abraham y la madre de la nación árabe, es la fundadora de la ciudad islámica, Meca. En la mitología islámica Agar, una vez expulsada de la tienda de Abraham y Sara, vaga desesperadamente por el desierto Paran, en busca de agua. Es entonces cuando se le aparece el arcángel Gabriel revelando le el lugar del pozo Zamzam. He aquí el origen mítico de la ciudad islámica Meca. Agar personifica las características de la nueva civilización; un lugar que sirva de refugio para una mujer esclava marginada y expulsada de la protección patriarcal.
Meca, en su origen, ha sido una ciudad femenina en el sentido deleuziano, es decir, un escenario para “devenir-minoritaria”, para “devenir-mujer”. Pero veremos cómo la ciudad/refugio de Agar será confiscada por valores patriarcales a lo largo de la historia. Agar, la fundadora de la nación, a través del tiempo se convierte en un personaje secundario en las tres culturas abrahámicas. En este trabajo, se pretende hacer una interpretación femenina del origen de la ciudad islámica revitalizando el papel de la esclava Agar como fundadora de la nación árabe.

Abstract

Hagar, the concubine of Abraham and the mother of the Arab nation, mythically, is the founder of the Islamic city, Mecca. In Islamic mythology, Hagar, once expelled from the tent of Abraham and Sarah, wanders desperately through the Paran desert, in search of water. It is then that the archangel Gabriel appears, revealing the place of the Zamzam well, where they built the city of Mecca. Hagar embodies the features of the new civilization; a place that serves as a refuge for a slave woman marginalized and expelled from patriarchal protection.
Mecca, in its origin, has been a feminine city in the Deleuzian sense, a scene for "becoming-minority", for "becoming-woman". But we will see how the city/refuge of Hagar will be confiscated by patriarchal values throughout history. Hagar, the founder of the nation, through time becomes a secondary figure, almost forgotten, in the three Abrahamic traditions. In this investigation, we are trying to make a feminine interpretation of the origin of the Islamic city, revitalizing the role of the slave Hagar as founder of the Arab nation.


Palabras clave


Ciudad; ritual; devenir; cuerpo dominante; cuerpo sumiso; ciudad femenina; city; ritual; becoming; dominant body; submissive body; female city

Referencias


AL-AZMEH, A. (1993): Islams and Modernities. Nuevo York, EE.UU.: Verso.

AGAMBEN, G. (1998): Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Stanford, EE.UU.: Stanford University Press.

APTER, D. E. (2006): Politics as theatre: an alternative view of the rationalities of power. En J. C. Alexander, B. Giesen, J. L. Mast. (Ed.), Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual, (pp. 218-256), Nuevo York, EE.UU.: Cambridge University Press.

ARMSTRONG, K. (2011): Jerusalem: One City, Three Faiths. Nuevo York, EE.UU.: Random House Publishing Group.

ATWOOD, M. (1998): The Handmaid’s Tale. Nuevo York, EE.UU.: Anchor.

AUGUSTINE, S. (2008): The City of God. Massachusetts, EE.UU.: Hendrickson Publishers.

BAZARJANI, N. (2016): Espacio público: conflicto y poder en la ciudad de Teherán. Cuadernos de investigación urbanística. (108), p. 1-70.

BIANCA, S. (2000): Urban Form in the Arab World: Past and Present. Londres, Inglaterra: Thames & Hudson.

BLY, R. et LEONARD, L. (2008): The Angels Knocking on the Tavern Door: Thirty Poems of Hafez. Nuevo York, EE.UU.: HarperCollins Publishers.

BUKHARI, M. (2013): Sahih Al-Bukhari: The Early Years of Islam. Translated by Muhammad Assad. Nuevo York, EE.UU.: The Other Press.

DALY, M. (1985): Beyond God the father: Toward a philosophy of women's liberation. Bostón, EE.UU.: Beacon Press.

D’ANDREA, D. (2011): The World in Images. Subjectivity and Politics in Max Weber. Humana.Mente Journal of Philosophical Studies, Vol. 18, pp. 87–104.

DELEUZE, G. et GUATTARI, F. (2005): A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. (5th ed.) Londres, Inglaterra: University of Minnesota Press.

ELIADE, M. (1959): The Sacred and the Profane: The Nature of Religion. Boston, EE.UU.: Houghton Mifflin Harcourt.

FIERO, G. (2015): The Humanistic Tradition, Volume I, Prehistory to the Early Modern World. (7th ed.) Nuevo York, EE.UU.: McGraw-Hill Higher Education.

FIRESTONE, R. (1992): "Abraham's Journey to Mecca in Islamic Exegesis: A Form-Critical Study of a Tradition." Studia Islamica, (76), pp. 5-24.

FIRUZABADI, M. (1992): Tanwir Al-Miqbas Min Tafsir Ibn Abbas. Beirut, Líbano: Dar al-Kutub al-Ilmiyya.

GASTER, M. (1927): The Asatir: The Samaritan Book of the Secrets of Moses. Londres, Inglaterra: Royal Asiatic Society.

GLASSÉ, C. (2008): The New Encyclopedia of Islam. Maryland, EE.UU.: Rowman & Littlefield.

GOFFMAN, E. (1974): Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Cambridge, EE.UU.: Harvard University Press.

GUILLAUME, A. (1998): The Life of Muhammad, a Translation of ISHAQ'S Sirat Rasul Allah. Karachi, Pakistan: Oxford University Press.

IBN HIBBAN, M. (1984): Sahih Ibn Hibban Vol. 2. Beirut, Líbano: Mu’assasah al-Risalah.

KAHF, M. (2016): Hagar Poems. Arkansas, EE.UU.: University of Arkansas Press.

KHALDUN, I. (1958): The Muqaddimah. Princeton, EE.UU.: Princeton University Press.

LÉVI-STRAUSS, C. (2013): Myth and Meaning. Londres, Inglaterra: Routledge.

LINGS, M. (2006): Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources. (5th ed.) Rochester, EE.UU.: Inner Traditions/Bear.

LOCKYER, H. (1967): All the Women of the Bible. Michigan, EE.UU.: Zondervan.

MARGOLIOUTH, D. (2003): Mohammed and the Rise of Islam. Nuevo York, EE.UU.: The Knickerbocher Press.

MASSEY, D. (2005): For space. Londres, Inglaterra: SAGE Publications Ltd.

SADOOQ, S. (2017): Illal Al-Sharaie: Reasons for Islamic Practices,

Volume 2. California, EE.UU.: CreateSpace Independent Publishing Platform.

SHARI'ATI, A. (2015): Hajj. California, EE.UU.: Evecina Cultural & Education Foundation.

TABATABA'I, S. (1984): Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, Volumen 8. Qom, Iran: Isma'iliyan.

WEBER, M. (1946): From Max Weber: essays in sociology. Nuevo York, EE.UU.: Oxford University Press.

WILSON, M. (1954): Nyakyusa Ritual and Symbolism. American Anthropologist 56 (2), pp. 228-241.

WOLFF, A. (Ed.). (2017): The Islamic World to 1041, the Britannica Guide to Islam. (illustrated ed.) Nuevo York, EE.UU.: The Rosen Publishing Group, Inc,.

"Bible, Traducción en lenguaje actual. (TLA)", (Nov 14, 2018). Recuperado de https://www.biblegateway.com

"Code of Hammurabi." Encyclopædia Britannica Inc, (Nov 14, 2018). Recuperado de http://Hammurabi.com.

"Quran.", accessed (Nov 14, 2018). Recuperado de https://al-quran.info/.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Editado en Madrid por Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio (ETSAM), UPM.