El papel de lo vernáculo en la arquitectura moderna: cuestiones de forma, identidad y adecuación al contexto

Alejandro García Hermida


DOI: https://doi.org/10.20868/cn.2019.4258

Texto completo:

PDF

Resumen


Resumen

A menudo se perciben las vanguardias arquitectónicas como movimientos opuestos a la tradición. Sin embargo, y pese a que parte de ellas nacieron con esa voluntad de ruptura, existen y han existido múltiples conexiones entre tradición y modernidad, entre las que puede desatacarse el valor asignado a determinadas tradiciones vernáculas por sucesivas generaciones de arquitectos. Entre estas últimas, han destacado históricamente las tradiciones mediterráneas, que se convertirían en fuente de modelos para algunas de estas nuevas arquitecturas. Desde apreciaciones puramente formales, desligadas de los condicionantes culturales y funcionales que las habían ido configurando generación tras generación, se llegó a menudo a una valoración más amplia de las mismas y, partiendo de ésta, surgirían importantes debates que contribuirían de forma significativa a la evolución de la arquitectura moderna.

Abstract

The architectural vanguards are often understood as movements opposing tradition. Nevertheless, and in spite of part of them having been born under such a will, multiple links between tradition and modernity exist and have existed. Among them, the way successive generations of architects have valued particular vernacular traditions stands out, especially those belonging to the Mediterranean regions. These last traditions would historically become a source of references for some of those new architectural trends. From purely formal appreciations, disconnected from the cultural and functional conditioning factors which shaped them generation after generation, often a wider understanding of them was reached. From that starting point important debates would come up and they would significantly contribute to the evolution of modern architecture.


Palabras clave


Arquitectura vernácula; Movimiento Moderno; Mediterráneo; tradición; modernidad; vernacular architecture; Modern Movement; Mediterraneo; tradition; modernity

Referencias


Akcan, Esra. 2010. Bruno Taut’s translations out of Germany. Towards a cosmopolitan ethics in architecture. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean-François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 193-211. Abingdon: Routledge.

Alofsin, Anthony. [1980] 2007. Constructive Regionalism. Architectural regionalism: collected writings on place, identity, modernity and tradition, editado por Vincent B. Canizaro, 369-373. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Avermaete, Tom. 2010. CIAM, Team X and the Rediscovery of African Settlements. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean-François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 251-264. Abingdon: Routledge.

Canizaro, Vincent B., ed. 2007. Architectural regionalism: collected writings on place, identity, modernity and tradition. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Figini, Luigi. 1949. Architettura naturale ad Ischia. Comunità, 3, 36-39.

Figini, Luigi. 1950. Architettura naturale a Ibiza. Comunità, 8, 40-43.

Fisac, Miguel. 1952. La arquitectura popular española y su valor ante la arquitectura del futuro. Madrid: Ateneo.

Fisac, Miguel. [1985] 2005. Arquitectura popular manchega. Ciudad Real: Colegio de Arquitectos de Ciudad Real y Lampreave Ed.

García Mercadal, Fernando. 1930. La casa popular en España. Madrid: Espasa-Calpe.

García Mercadal, Fernando. 1984. La casa mediterránea. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Archivos del Ministerio de Cultura.

Giedion, Sigfried. [1948] 1955. Mechanization takes command, a contribution to anonymous history. Oxford University Press.

Giedion, Sigfried. [1958] 2007. The New Regionalism. Architectural regionalism: collected writings on place, identity, modernity and tradition, editado por Vincent B. Canizaro, 311-319. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Giedion, Sigfried. [1941] 2009. Espacio tiempo y arquitectura: origen y desarrollo de una nueva tradición. Barcelona: Editorial Reverté.

Gravagnoulo, Benedetto. 2010. From Schinkel to Le Corbusier. The Myth of the Mediterranean in Modern Architecture. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean-François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 15-40. Abingdon: Routledge.

Guarneri, Andrea Bocco. 2010. Bernard Rudofsky and the Sublimation of the Vernacular. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean-François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 231-248. Abingdon: Routledge.

Hausmann, Raoul. 1936. Eivissa i l’arquitectura sense arquitecte. D’Ací i d’Allà. Barcelona.

Hausmann, Raoul. 1944. Recherches sur lórigine de la maison rurale à Eivissa. Revista de Tradiciones Populares. Madrid.

Hoffmann, Josef. 1897. Architektonisches von der Insel Capri. Ein Beitrag für malerische Architekturempfindungen. Der Architekt. 3, 13-14.

Inza, Francisco de. 1962. La arquitectura del barro y el pedregal. Arquitectura, 46, 39-47. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid.

Inza, Francisco. 1963. Ideas para una mejor composición del arte popular. Arquitectura, 50. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, 1963.

Inza, Francisco. 1964. Nuestros pueblos. Arquitectura y formalismo. Arquitectura, 61. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid.

Le Corbusier. 1946. Le Corbusier et Pierre Jeanneret; Oeuvre Complete, 1910-1929. Zurich: Les Éditions d’Architecture.

Le Corbusier. [1946] 1980. A propósito del urbanismo. Barcelona: Editorial Poseidón.

Lejeune, Jean-François. 2009. Schinkel, Sitte and Loos: The «Body in the Visible». Sitte, Hegemann and the Metropolis. Modern Civic Art and International Exchanges, editado por Charles C. Bohl y Jean-François

Lejeune, 69-98. Londres y Nueva York: Routledge.

Lejeune, Jean-François y Sabatino, Michelangelo, eds. 2010. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities. Abingdon: Routledge.

Lejeune, Jean-François. 2010. The Modern and the Mediterranean. Sert, Coderch. Bohigas, De la Sota, Del Amo. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean-François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 65-94. Abingdon: Routledge.

Marchi, Virgilio. 1921. Primitivismi capresi. Cronache d’attualità, 6-10, 49-51.

Marinetti, Filippo Tommaso. 1928. Elogio di Capri. Natura, 1, 41-48.

Meganck, Leen; Van Santvoort, Linda y De Maeyer, Jan, eds. 2013. Regionalism and Modernity: Architecture in Western Europe, 1914-1940. Lovaina: Leuven University Press.

Michelucci, Giovanni. 1932. Fonti della moderna architettura italiana. Domus, 56, 460-461.

Moholy-Nagy, Sibyl. 1957. Native genius in anonymous architecture. Nueva York: Horizon Press.

Michaud, Yves. 1990. The Dadasophist and anthropologist. Raoul Hausmann, architecte-architect. Ibiza, 1933-1936, editado por Jean-Paul

Midant, 11-23. Bruselas: Archives d’Architecture Moderne, Foundation pour l’Architecture y Taller d’Estudis de l’Habitat Pitiús.

Midant, Jean-Paul, ed. 1990. Raoul Hausmann, architecte- architect. Ibiza, 1933-1936. Bruselas: Archives d’Architecture Moderne, Foundation pour l’Architecture y Taller d’Estudis de l’Habitat Pitiús.

Morrison, Hugh S. [1940] 2007. After the International Style – What? Architectural regionalism: collected writings on place, identity, modernity and tradition, editado por Vincent B. Canizaro, 281-287. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Mumford, Lewis. [1947] 2007. The Sky Line: Status Quo. Architectural regionalism: collected writings on place, identity, modernity and tradition, editado por Vincent B. Canizaro, 289-291. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Mumford, Lewis. 1975. La ciudad en la historia: sus orígenes, sus transformaciones y sus perspectivas. Nueva York: Harcourt Brace Jovanovich.

Pagano, Giuseppe y Guarniero, Danieli. 1936. Architettura rurale italiana. Quaderni della Triennale. Milán: Hoepli.

Passanti, Francesco. 1997. The Vernacular, Modernism, and Le Corbusier. Journal of the Society of Architectural Historians, vol. 56, 4, 438-451.

Peressutti, Enrico. 1935. Architettura mediterranea. Quadrante, 21, 40-41.

Pizza, Antonio, ed. 1997. J. Ll. Sert y el Mediterráneo. Barcelona: Col.legi Oficial d’Architectes de Catalunya.

Ponti, Giò. 1941. Architettura mediterranea. Stile, 7, 1.

Rovira, Josep M. 2003. José Luis Sert 1901-1983. Milán: Electa Architecture.

Rudofsky, Bernard. 1964. Architecture without architects. Nueva York: Doubleday. Rudofsky, Bernard. 1977. The Prodigious Builders. Nueva York y Londres: Harcourt Brace Jovanovich.

Sabatino, Michelangelo. 2010a. The Politics of Mediterraneità in Italian Modernist Architecture. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean-François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 41-64. Abingdon: Routledge.

Sabatino, Michelangelo. 2010b. Pride in Modesty: Modernist Architecture and the Vernacular Tradition in Italy. Toronto y Buffalo: University of Toronto Press.

Schindler, Rudolf. 1935. Space Architecture. California Arts & Architecture, Enero, 19.

Sert, José Luis. 1934. Arquitectura sense “estil” i sense arquitecte. D’Ací i d’Allà, 179. Barcelona.

Sert, José Luis. 1935. Raíces Mediterráneas de la arquitectura moderna. AC, 18, 31-33.

Stirling, James. [1957] 2007. Regionalism and Modern Architecture. Architectural regionalism: collected writings on place, identity, modernity and tradition, editado por Vincent B. Canizaro, 327-330. Nueva York: Princeton Architectural Press.

Theocharopoulou, Ioanna. 2010. Nature and the People. The Vernacular and the Search for a True Greek Architecture. Modern architecture and the Mediterranean: vernacular dialogues and contested identities, editado por Jean- François Lejeune y Michelangelo Sabatino, 111- 130. Abingdon: Routledge.

Umbach, Maiken y Hüppa uf, Bernd, eds. 2005. Vernacular Modernism: Heimat, Globalization, and the Built Environment. Stanford: Stanford University Press.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

ISSN: 1138-1590

eISSN: 2386-8376