Implementation of BIM in infrastructure: the need to address it from the public sector = Implementación de BIM en infraestructura: la necesidad de abordarlo desde el sector público

Santiago Alsina Saltarén, Laura Gutierrez Buchelí, Jose Luis Ponz Tienda, Monica Sierra Aparicio


DOI: https://doi.org/10.20868/bma.2018.3.3843

Texto completo:

PDF (English)

Resumen


Abstract

The implementation of Building Information Modeling (BIM) in infrastructure projects involves the private sector and the public sector. The participation of the first one is widely documented; however, the role of the second one has not been rigorously studied. Consequently, this paper raises the need to implement BIM in infrastructure projects in Colombia, demonstrating the importance of the government initiative, leadership and regulation. The role that the public sector must play is evidenced, both for acting as owner of the infrastructure projects and for the lessons learned from the leading and pioneer countries in BIM. It is established that the use of BIM is enhanced and accelerated from the moment that the public sector adopts a position to promote its implementation. Therefore, this article defines the different roles that the public sector can take to encourage the use of BIM. Likewise, it proposes a BIM governmental roadmap for Colombia that can be extrapolated to countries with an economy, an idiosyncrasy and a similar level of BIM implementation. Also serving as a starting point for the development of standards, strategies and programs that encourage the implementation of BIM at a national level.

Resumen

La implementación de Building Information Modeling (BIM) en proyectos de infraestructura involucra al sector privado y al sector público. La participación del primero está ampliamente documentada, sin embargo, el rol del segundo no ha sido rigurosamente estudiado. Consecuentemente, este artículo plantea la necesidad de implementar BIM en los proyectos de infraestructura en Colombia, demostrando la importancia de la iniciativa, el liderazgo y la regulación del gobierno. Se evidencia la necesidad del rol que debe jugar el sector público, tanto por actuar como dueño de los proyectos de infraestructura, como por las lecciones aprendidas de los países líderes y pioneros en BIM. Se establece que el uso de BIM se potencializa y se agiliza desde el momento en que el sector público adopta una postura para promover su implementación. Por lo tanto, este artículo define los diferentes roles que puede adoptar el sector público para impulsar la utilización de BIM. Así mismo, propone una hoja de ruta gubernamental BIM para Colombia, extrapolable a países con una economía, una idiosincrasia y un nivel de implementación BIM similar. Sirviendo también como punto de partida para el desarrollo de estándares, estrategias y programas que incentiven la implantación de BIM a nivel nacional.

Palabras clave


BIM; Infrastructure; Public sector; Roadmap; Colombia; BIM; Infraestructura; Sector público; Hoja de ruta; Colombia

Referencias


C. Kaliba, M. Mundial y K. Mumba, «Cost escalation and schedule delays in road construction porjects in Zambia.,» International Journal of Project Management , vol. 27, nº 5, pp. 522-531, 2009.

L. Gomez, J. Herrera y M. Henao, «La infraestructura en colombia,» Institución Universitaria Tecnologico deAntioquia, Medellin, 2017.

DANE, "Bolteín técnico. Indicadores económicos alrededor de la construcción - IEAC II trimestre 2017," Bogotá D.C., 2017.

World Economic Forum, "The Global Competitiveness Report 2017-2018," 26 Septiembre 2017. [Online]. Available: http://reports.weforum.org/global-competitivenessindex-2017-2. [Accessed Octubre 2017].

M. Cárdenas, A. Gaviria y M. Meléndez, «La Infraestructura de transporte en Colombia,» Camara colombiana de la infraestructura, Bogotá, 2005.

S. Azhar, «Building Information Modeling (BIM): Trends, Benefits, Risks, and Challenges for the AEC Industry,» Leadership and Management in Engineering, pp. 241-252, 2011.

B. Succar, «Building information modelling framework: A research and delivery foundation for industry stakeholders,» Automation in Construction, vol. 18, pp. 357-375, 2009.

L. F. Botero, J. A. Isaza y A. Hernandez, «Estado de la práctica del BIM - Colombia 2015,» Sibragec Elagec 2015, pp. 494-502, 2015.

R. Deutsch, «B.I.M. and Integrated Design: Strategies for Architectural Practice.,» Wiley & Sons, Inc, New Jersey, 2011.

A. K. Wong, F. K. Wong y A. Nadeem, «Government roles in implementing building information modelling systems: Comparison between Hong Kong and the United States,»

Construction innovation, vol. 11, nº 1, pp. 61-76, 2011.

B. Fanning, C. M. Clevenger, M. E. Ozbek y H. Mahmoud, «Implementing BIM on Infrastructure: Comparison of Two Bridge Construction Projects,» Practice Periodical on Structural Design and Construction, vol. 20, nº 4, pp. 1-7, 2015.

A. K. D. Wong, F. K. W. Wong y A. Nadeem, «Comparative roles of mayor stakeholders for the implementation of BIM in various countries,» Proceedings of the International Conference on Changing Roles: New Roles, New Challenges, pp. 5-9, October 2009.

J. Cheng y Q. Lu, «A review of the efforts and roles of the public sector for BIM adoption worldwide,» Journal of Information Technology in Construction (ITcon), vol. 20, nº 27, pp. 442-478., 2015.

V. Domínguez, «Estudio sobre la implementación de la tecnología BIM en las contrataciones de obra pública,» Sevilla, 2015.

P. Smith, «BIM implementation–global strategies,» Procedia Engineering, vol. 85, pp. 482-492, 2014.

R. Edirisinghe y K. London, «Comparative Analysis of International and National Level BIM Standardization Efforts and BIM adoption,» Proceedings of the 32nd CIB W78 Conference, 2015.

A. Mojica y D. F. Valencia, «Implementación de las metodologías BIM como herramienta para la planificación y control del proceso constructivo de una edificación en Bogotá,» Bogotá, 2012.

A. Porwal y K. N. Hewage, «Building Information Modeling (BIM) partnering framework for public construction projects,» Automation in Construction 31, pp. 204-214, 2013.

D. R. Hale, P. P. Shrestha, G. E. Gibson y G. C. Migliaccio, «Empirical Comparison of Design/Build and Design/Bid/Build Project Delivery Methods,» Journal of Construction Engineering and Management, vol. 135, nº 7, pp. 579-587, July 2009.

C. Eastman, P. Teicholz, R. Sacks y K. Liston, BIM Handbook: a guide to bulding information modeling for owners, managers, designer, engineers, and constractors., New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2008.

M. Hallowell y T. M. Toole, «Contemporary Design-Bid-Build Model,» Journal of Construction Engineering and Management, vol. 135, nº 6, pp. 540-549, June 2009.

E. Palaneeswaram y M. M. Kumaraswamy, «Contractor Selection for Design/BuildProjects,» Journal of Construction Engineering and Management, vol. 126, nº 5, pp. 331-339, September 2000.

S. M. Levy, «Chapter 1 - The Public-Private Partnership Movement,» de Public-Private Partnerships: Case Studies on Infrastructure development, ASCE Press, 2011, pp. 1-2.

O. Matthews y G. A. Howell, «Integrated Project Delivery An Example Of Relational Contracting,» Lean Construction Journal, vol. 2, nº 1, pp. 46-61, April 2005.

D. C. Kent y B. Becerik-Gerber, «Understanding Construction Industry Experience and Attitudes toward Integrated Project Delivery,» Journal of Construction Engineering and Management, vol. 136, nº 8, pp. 815-825, August 2010.

J. A. Vallejo, L. A. Gutierrez, E. Pellicer y J. L. Ponz, «Behavior in terms of delays and cost overruns of the construction of the public infrastructure in Colombia,» SIBRAGEC ELAGEC 2015, October 2015.

A. Marx y M. König, «Preparation of Constraints for Construction Simulation,» PROCEEDINGS, pp. 462-469, 2011.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2018 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.