Diagnosis of downtown shopping centers in tourist-historical cities. The case of the world heritage cities in Spain = Diagnóstico de los centros comerciales abiertos en las ciudades históricas. El caso de las Ciudades Patrimonio de la humanidad en España

Alejandro Blanco Callejo


doi:10.20868/bma.2017.3.3658

Abstract


Abstract

The performing of a thorough diagnosis of the maturity degree in the development of Open Commercial Centers (OCC) in UNESCO’s World Heritage Cities in Spain allow us to present new proposals and potential lines of action with regard to energizing and optimizing them. Taking as its starting point this basic goal, this work proposes the application of a solid Evaluation Model that following an analytic logic is able to assess and analyze in depth the current situation of OCCs as well as to identify its most relevant strengths and weaknesses. The specific application of the model to UNESCO’s World Heritage cities has given the chance to present their particular features and peculiarities. From model’s application results it is possible to provide some sound recommendations with regard to improve the identified weaknesses as well as to define the basic lines of action of a Strategic Plan to Energize Commercial Activity at the City Center of Historic Cities improving their competitiveness and capacity to create economic value. This work highlights two of the most relevant problems of OCC: Funding Difficulties and Lack of representativeness. According to the results Business Improvements Districts (BID) might be an interesting public-private formula that will allow solving and speeding up OCC’s paces and internal dynamics providing a solid framework to bargain and execute private agents’ proposals.

Resumen

La realización de un diagnóstico del grado de madurez en el desarrollo de los Centros Comerciales Abiertos (CCA) de las Ciudades Patrimonio de la Humanidad permite plantear nuevas propuestas, así como potenciales líneas de acción para su optimización y dinamización. Con este objeto, el trabajo plantea el uso de un Modelo de Evaluación contrastado que, siguiendo una metodología razonada y lógica, permite la evaluación y el análisis en profundidad del estado actual del CCA e identificar sus fortalezas y debilidades. La aplicación concreta del modelo a los CCA de Ciudades Patrimonio ha permitido obtener sus rasgos más característicos, así como sus peculiaridades. A partir de los resultados obtenidos se proponen recomendaciones para mejorar los puntos débiles identificados y se definen las principales líneas estratégicas que se recomendarían incluir en un plan de dinamización del comercio en los cascos históricos, lo que aportaría mayor competitividad y capacidad de creación de valor a esta forma de organización comercial. El trabajo pone de manifiesto que los “Centro Comercial Abiertos” presentan dos problemas fundamentales: dificultades de financiación y falta de representatividad. En este sentido, se propone emplear el modelo de los Business Improvement Districts (BID) o Áreas para la Promoción de Iniciativa Empresarial (APIE) como una fórmula de carácter público-privada interesante que permitiría solventar y reforzar los CCA agilizando los ritmos y las dinámicas de funcionamiento de las agrupaciones de comerciantes, y creando un marco estable para negociar y ejecutar las propuestas de los actores privados.


Keywords


Commercial town planning; Open Shopping Centre; Urban Tourism; Retail; Heritage Cities; Urbanismo Comercial; Centro Comercial Abierto; Turismo Urbano; Comercio minorista; Ciudades Patrimonio

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