Dynamics of urban transformation and opportunities for efficiency and sustainability in the mobility system in Latin American cities = Dinámica de la transformación urbana y oportunidades de eficiencia y sostenibilidad en el sistema de movilidad en las ciudades de América Latina

Luis de Pereda, Françoise Schneider, Mauricio Perico, Arturo Cristia


DOI: https://doi.org/10.20868/bma.2017.3.3657

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Resumen


Abstract

Parking resources and services are essential regulating traffic flow in the general mobility system. A policy oriented to creation of parking spaces adapted to the dynamics of growth and change in the city is a huge opportunity to add a well-conceived and managed parking system to other intense actions of urban regeneration for development and prosperity, such as the improvement of public transport infrastructures and the rehabilitation of public space in dense and consolidated urban areas. Parking is a fundamental subsystem of the general mobility system. It represents the storage capacity that allows the management over time of the resource “space” and its availability. This management capacity is strictly contextual, and therefore an adequate parking policy must comply with specific requirements related to all the conditions of the space parking occupies and the of time it occupies space, taking into account the different types of parking and that each one has different conditions of operation, regulation and operation. Mechanical parking technologies, in which the integration of information systems can be resolved for full network connectivity of managers, operators, users, at all scales, are today simpler, more flexible, lighter, versatile and more manageable systems, than they have been throughout his long trajectory of use. The incorporation of Information and Communication Technologies, ICTs, has multiplied the versatility and exponentially the interactivity of the systems, which are today a tool capable of multiplying the performance of urban space and reducing the consumption of energy, materials and environmental impact, in the same proportion, valuable resources that modern cities need to invest in actions for social progress.

Resumen

El recurso de estacionamiento es esencial para la regulación del flujo del tráfico en el sistema general de movilidad. Una política de creación de aparcamientos adecuada a la dinámica de crecimiento y cambio de la ciudad responde a la enorme oportunidad de sumar un parque bien concebido y gestionado de estacionamientos a otras acciones intensas de regeneración urbana para el desarrollo y la prosperidad, como la mejora de las infraestructuras de transporte público y la rehabilitación del espacio público de áreas urbanas densas y consolidadas. El de estacionamiento es un subsistema fundamental del sistema general de movilidad. Representa la capacidad de almacenamiento que permite la gestión en el tiempo del recurso espacio y su dosificación y puesta a disposición. Esa capacidad de gestión es estrictamente contextual, y por lo tanto, una política adecuada de estacionamiento debe cumplir con requisitos específicos relativos a todas las condiciones del espacio que ocupa y del momento, teniendo en cuenta los diferentes tipos de estacionamiento y que cada uno tiene condiciones distintas de operación, regulación y funcionamiento. Las tecnologías mecánicas de estacionamiento, en las que se puede resolver la integración de sistemas de información para la conectividad en red de gestores, operadores, usuarios, a todas las escalas, son hoy sistemas más simples, flexibles, ligeros, versátiles y manejables de lo que lo han sido a lo largo de su larga trayectoria. La incorporación de las Tecnologías de Información y Comunicaciones, TICs, ha multiplicado la versatilidad y exponencialmente la interactividad de los sistemas, que son hoy una herramienta capaz de multiplicar el rendimiento del espacio urbano y de reducir en la misma proporción el impacto y consumo de recursos energéticos, materiales y medioambientales que las ciudades modernas necesitan invertir en acciones para el progreso social.


Palabras clave


Parking; Efficiency; Mechanical; ICT; Management; Sustainability; Aparcamiento; Eficiencia; Mecánico; TIC; Gestión; Sostenibilidad

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Available at: https://dash.harvard.edu/handle/1/12786003.


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