BIM methodology in Building Engineering degree: workshop in Graphical Expression of Technologies subject = Metodología BIM en el grado de edificación: modelo de taller en la asignatura Expresión Gráfica de Tecnologías

Enrique Nieto, Daniel Antón, Fernando Rico, Juan José Moyano

Abstract


Abstract

The concept of BIM implies a radical change in the way of facing the architectural design and the life cycle process of the projects and the buildings. It is an efficient and open system of communication and cooperation between the different operators involved in the construction process and, therefore, it becomes in a suitable tool for its implementation in the Technical Schools of Engineering and Architecture. This paper defends the recognition of the BIM methodology as a collaborative and coordinated instrument for its application in the university teaching in degrees of this field of knowledge, so that the flow of interdisciplinary information is efficient. The experience of the implementation of this methodology in the Degree in Building is described. It is based on a workshop-integrator model in the subject called Graphic Expression of Technologies. Subsequently, educational enquiries derived from the innovation developed are collected, showing its benefits for the student body as regards learning, and also the limitations found. In conclusion, the outcomes obtained lead to continue supporting this technological integration. Finally, a series of recommendations for its improvement are provided, concerning the way to guide the students throughout the experience, and also related to the teaching organisation through the curriculum.

Resumen

El concepto de BIM implica un cambio radical en la manera de afrontar el diseño arquitectónico y el proceso de ciclo de vida de los proyectos y de los edificios. Se trata de un sistema eficiente y abierto de comunicación y cooperación entre los distintos operadores que intervienen en el proceso constructivo y, por tanto, resulta ser una herramienta idónea para su implantación en las Escuelas Técnicas de Ingeniería y Arquitectura. Este artículo defiende el reconocimiento de la metodología BIM como instrumento de trabajo colaborativo y coordinado para su aplicación en la docencia universitaria en titulaciones de esta rama de conocimiento, a fin de que el flujo de información interdisciplinar sea eficiente. Se describe la experiencia de la implantación de esta metodología en el Grado de Edificación, a través de un modelo de taller-integrador en la asignatura de Expresión Gráfica de Tecnologías. Posteriormente, se recogen averiguaciones docentes derivadas de la innovación desarrollada, mostrando sus beneficios para el estudiantado a nivel de aprendizaje y las limitaciones halladas. Con todo, los resultados obtenidos llevan a seguir apostando por esta integración tecnológica. Finalmente, para la mejora de esta innovación, se aportan una serie de recomendaciones en lo relativo a la manera de guiar al alumnado en la experiencia y relacionadas con la organización de las enseñanzas a través de sus planes de estudios.


Keywords


BIM Methodology; Interdisciplinary Integration; Collaborative Work; Innovation in Teaching; Metodología BIM; Integración interdisciplinar; Trabajo Colaborativo, Innovación Docente

References


Singh, V., Gu N., Wang X. A theoretical framework of a BIM-based multi-disciplinary collaboration platform, Automation in Construction, vol. 20, pp. 134-144, 2011.

Leite, F., Akcamete A., Akinci B., Atasoy G. Kiziltas S. Analysis of modeling effort and impact of different levels of detail in building information models, Automation in Construction, vol. 20, pp. 601-609, 2011.

Cos- Gayón López, Fernando. Experiencia de implantación de metodología BIM en Plan de Estudios del Máster Universitario de Edificación de la Universidad politécnica de Valencia. Congreso Internacional BIM/ 5º Encuentro de usuarios BIM. BIM INTERNATIONAL CONFERENCE, pp. 14-22 ,2016.

Latorre, A., Sanz, C., Sánchez, B. Vuidaurre, M., Integración de BIM en Arquitectura y Arquitectura Técnica. Análisis de las órdenes ECI. Congreso Internacional BIM/ 5º Encuentro de usuarios BIM. BIM INTERNATIONAL CONFERENCE,pp. 23-32 ,2016.

Valverde, D., Cañizares, J.M., Márquez, D., Pérez, P.E., Peso Pascual, J. Implementación BIM en la Escuela Politécnica de Cuenca, Experiencia Piloto en Proyectos Técnicos 15-16. Congreso Internacional BIM/ 5º Encuentro de usuarios BIM. BIM INTERNATIONAL CONFERENCE, pp. 34-45 ,2016.

I. Oliver-Faubel, “BIM en el grado de edificación: la experiencia de la escuela técnica superior de edificación de la universidad politécnica de Madrid”, Spanish journal of BIM, no 16/01, pp. 44–46, 2016.

J. Vázquez-Rodríguez, “Incorporación de herramientas paramétricas para la generación y análisis del modelo virtual del Edificio en la formación de los estudiantes de Arquitectura”, Spanish journal of BIM, no 16/01, pp. 22–27, 2016.

J. E. Nieto Julián, “Implementación de las nuevas técnicas de levantamiento en el sistema BIM (Building Information Modelling)”, in XII Congreso Internacional de Expresión Gráfica Aplicada a la Edificación (Congreso APEGA), 2014, vol. 12, no. 1, pp. 318–328.

J. E. Nieto Julián, “Experiencia integradora de la tecnología BIM en la ETSIE de Sevilla”, in EUBIM, Encuentro de usuarios BIM 2014. 2º Congreso Nacional BIM, 2014, pp. 257–269.

BIM Forum. (2013, August 22). Level Of Development Specification [Online]. Available: http://bimforum.org/lod/

Y. Schwartzburg and M. Pauly, “Fabrication-aware design with intersecting planar pieces,” in Computer Graphics Forum, 2013, vol. 32, no. 2 Part3, pp. 317–326.

P. Song, Z. Fu, L. Liu, and C. W. Fu, “Printing 3D objects with interlocking parts,” Comput. Aided Geom. Des., vol. 35–36, pp. 137–148, 2015.

M. Malé-Alemany, “El potencial dela fabricación aditiva en la arquitectura:hacia un nuevo paradigma para el diseño y la construcción,” Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), 2015.

F. Rico Delgado, J. E. Nieto Julián, and D. Antón García, “Novel approach to the management of point clouds derived from scanning and photogrammetry for the optimisation of printable 3D formats,” in Drawing, Building, Dreaming. Research on graphic expression applied to building, 1st ed., F. Felip Miralles, J. Gual Ortí, M. Cabeza González, and C. García-García, Eds. Valencia: Tirant Lo Blanch, 2016, pp. 1051–1065.

N. Harsha, N. Sukrutha, and S. Nagabhushan, “The Scope of Rapid Prototyping in Civil Engineering,” Int. J. Eng. Trends Technol., vol. 4, no. 8, pp. 3506–3508, 2013.

T. Modeen, “CADCAMing: The use of rapid prototyping for the conceptualization and fabrication of architecture”, Automation in Construction, vol. 14, no 2, pp. 215–224, 2005.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Autor / BY-NC-ND

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.