Changing Chicago. Richard Nickel y su mirada fotográfica sobre el patrimonio en peligro = Changing Chicago: Richard Nickel and his photographic look over heritage at risk

Alberto Ruiz Colmenar


DOI: https://doi.org/10.20868/ardin.2022.11.4805

Abstract


Resumen

Durante las décadas de 1950 y 1960, los intereses inmobiliarios y la falta de regulaciones de protección condujeron a la demolición de una gran parte de la obra de Adler y Sullivan, los arquitectos que habían dado forma a la ciudad de Chicago. El fotógrafo Richard Nickel convirtió su trabajo de documentación fotográfica de los edificios en riesgo de demolición en la forma de concienciar a la sociedad norteamericana de la necesidad de conservar este patrimonio arquitectónico en riesgo. Este trabajo pretende analizar la obra de Nickel desde dos puntos de vista: por una parte, su importancia en el desarrollo de una conciencia social respecto al valor del patrimonio en la ciudad. Por otra, la relación de su trabajo con dos experiencias similares: el reportaje fotográfico de la ciudad de Nueva York desarrollado por Berenice Abbott unos años antes, Changing New York, y la radical propuesta artística de Gordon Matta-Clark que utilizaba la ruina arquitectónica como elemento de crítica política y social.

Abstract

During the 1950s and 1960s, Real Estate interests and the lack of regulations led to the demolition of many of Adler and Sullivan’s buildings, the architects who shaped the city of Chicago. The photographer Richard Nickel turned his work of photographic documentation of these buildings into a way of raising awareness in North American society about preservation of architectural heritage at risk. This work aims to analyze Nickel's work from two points of view: on the one hand, its importance in the development of a social conscience regarding the value of heritage in the city. On the other, the relationship of his work with two similar experiences: the photographic report of the city of New York developed by Berenice Abbott a few years earlier, Changing New York, and the radical artistic proposal of Gordon Matta-Clark that used the architectural ruin as an element of political and social criticism.


Keywords


Richard Nickel; Berenice Abbott; Gordon Matta-Clark; Louis H. Sullivan; patrimonio arquitectónico; conservación; Richard Nickel; Berenice Abbott; Gordon Matta-Clark; Louis H. Sullivan; architectural heritage; preservation

References


Alemany, V. (2008). La antropometría en el Postminimalismo [tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Barter, D. y Marbaix, D. (2013). States of Decay. Carpet Bombing Culture

Bluestone, D. (2021) Desecration of the Highest magnitude: Demolishing the Garrick. 1960-1961 en Vinci, J. (Ed.) Reconstructing the Garrick. Adler & Sullivan’s lost Masterpiece (pp. 114-188). Alphawood Foundation.

Cahan, R. y Wiliams, M. (2015). Richard Nickel. Dangerous Years. Cityfiles Press.

Corbeira, D., editor (2000). ¿Construir…o deconstruir? Textos sobre Gordon Matta-Clark. Ediciones Universidad de Salamanca.

Diserens, C. editora (2003). Gordon Matta-Clark. Phaidon Press Limited.

Ficacci, L. (2001) Piranesi. Catálogo completo de grabados. TaschenGmbH.

Garrick’s successor. Architectural Forum (noviembre 1962).

Gordon Matta-Clark. Entrevistas. (2020). Puente Editores.

Matta-Clark, G. (2006) Gordon Matta-Clark: [exposición]. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Jacobs, J. (2011). Muerte y vida de las grandes ciudades. Capitán Swing libros. (edición original, 1961, Random House).

Juarranz, Á. (2020). Una arquitectura para la ciudad. Anarchitecture (Gordon Matta-Clark, 1973-1974). Revista REIA (15).

Levere, D. (2005). New York Changing. Revisiting Berenice Abbott’s New York. Princeton Architectural Press.

Lost Masterpieces (1999). Phaidon Press Limited.

Maguire, K. (2016). Chicago then and now. Salamander Books.

Moore, B. editora (2000). The destruction of Penn Station. Photographs by Peter Moore. Distributed Art Publishers.

Peliowsky, A. (2009). Gordon Matta-Clark: deconstrucción de un espacio arquitectónico y fotográfico. Revista Bifurcaciones (9).

Samuelson, T. (2021). Louis Sullivan’s Idea. The University of Minnesota Press.

Sentis, M. (1994). Al límite del juego. Árdora Ediciones.

Siskind, A., Nickel, R. (2010) The complete architecture of Adler & Sullivan, University of Chicago Press.

Sullivan, L.H. (1892). Ornament in architecture. The Engineering Magazine.

———. (2014). The Autobiography of an idea. Martino Publishing. (edición original, 1926, Press of the American Institute of Architects).

Wright, F. Ll. (1971) Genius and the mobocracy, Horizon Press (edición original, 1949, Sloan and Pearce).

Yochelson, B. (1997) Berenice Abbott: Changing New York. The museum of the city of New York.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.