Teaching Building Structures Graphical Methods with GeoGebra

Belén Orta, José E. Martínez-Gaya, Alejandro Calle, Carlos Olmedo


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2022.1.4811

Texto completo:

PDF (English)

Resumen


Graphic methods can be used when teaching Building Structures to solve some problems such as analysis of cables and arches through funiculars tracing; analysis of trusses with the Cremona method; graphically obtaining the lateral earth pressure of the ground on a wall and many other problems. This article presents some tools to solve these problems using GeoGebra, a free interactive mathematical software for education created by Markus Hohenwarter. The usefulness of Geogebra in teaching Building Structures will be presented through specifically created resources. These are new resources with approaches and utilities that commercial software does not have either. For each problem studied, the theory on which it is based is shown, the general description of the parameters used in Geogebra, and the application that has been created. In addition, the learning objectives to be achieved and the results docents will be shown

Palabras clave


Geogebra; Building structures; Funicular; Arches; Trusses; Lateral Soil Pressure

Referencias


Heller, S., Hohenwarter, M., Huber, M., & Schürer, R. (2001). Der Chinesische Restsatz und seine Anwendung in Computer-Algebra-Systemen.

Poveda Fernández, W. E. (2020). Resolución de problemas matemáticos en GeoGebra. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 9(1), 26–42. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2020.v9i1p26-42

Avecilla, F. B., Cárdenas, O. B., Barahona, B. V., & Ponce, B. H. (2015). GeoGebra para la enseñanza de la matemática y su incidencia en el rendimiento académico estudiantil. Revista Tecnológica-ESPOL, 28 (5). [4] Jiménez García, J. G. J., & Jiménez Izquierdo, S. (2017). GeoGebra, una propuesta para innovar el proceso enseñanza-aprendizaje en matemáticas. Revista electrónica sobre tecnología, educación y sociedad, 4(7)

Castro, E. A., Alcívar, K. Z., Zambrano, L. P., García, K. M., & Villegas, Y. Z. (2019). Software educativo geogebra. propuesta de estrategia metodológica para mejorar el aprendizaje de las matemáticas. Universidad Ciencia y Tecnología, 23 (95), 59-65.

Arteaga Valdés, E., Medina Mendieta, J. F., & del Sol Martínez, J. L. (2019). El Geogebra: una herramienta tecnológica para aprender Matemática en la Secundaria Básica haciendo matemática. Conrado, 15 (70), 102-108.

Suryani, A. I., & Rofiki, I. (2020, February). The practicality of mathematics learning module on triangles using GeoGebra. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1470, No. 1, p. 012079). IOP Publishing.

Gutiérrez-Araujo, Rafael Enrique, & Castillo-Bracho, Luis Andrés. (2020). Simuladores com o software GeoGebra como objetos de aprendizagem para o ensino da física. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (47), 201-216. https://doi.org/10.17227/ted.num47-11336

Villamizar Araque, F. Y. (2020). GeoGebra como herramienta mediadora de un fenómeno físico. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 9 (1), 76–89. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2020.v9i1p76-89

Wijaya, T. T. (2020). Using geogebra in teaching plane vector. (JIML) JOURNAL OF INNOVATIVE MATHEMATICS LEARNING, 3(1), 15-23

Ortiz, A.; Mejía, M. E. (2019) Geogebra como herramienta en la enseñanza del cálculo para adquirir competencias en estudiantes de ingeniería. ANFEI Digital nº 11.

Williner, B., Favieri, A., & Scorzo, R. (2020). Clasificación de tareas con software. Propuesta usando la aplicación GeoGebra para dispositivos móviles en carreras de ingeniería. UNIÓN-REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 16(59), 293-309.

Genesca, J. M. (2021). Geometría estructural. (https://aceweb.cat/es/geometria-estructural/?utm_source=ACE+Audiència+revisada&utm_campaign=76da0e175f-newsletter-ace-juliol&utm_medium=email&utm_term=0_e50d47ad77-76da0e175f-476413961 última consulta 1/12/2021)

Merino, A. E., Cueva, M. E., & Guachamín, C. A. (2020). Superficies regladas en GeoGebra como vínculo entre la Matemática y la Arquitectura.

Pérez, A. B., Gómez, J. F., Mainer, D. U., & Villanueva, P. (2017). Optimización de estructuras prefabricadas de hormigón para la construcción de edificios industriales, parametrizada con el programa GeoGebra. In VII Congreso Internacional de Estructuras: [resúmenes publicados en la revista Hormigón y Acero (ISSN 0439-5689), v. 68, especial Congreso, junio 2017] (pp. 211-212). Asociación Española de Ingeniería Estructural (ACHE).

Escalada, M (2017) Estudio y aplicación de diferentes metodologías de cálculo para el conocimiento gradual del proceso constructivo y comportamiento mecánico de una arquería de la Mezquita de Córdoba. Advances in Building Education, vol 1, n. 3 http://dx.doi.org/10.20868/abe.2017.3.3671

Jurado, F. (1982). Métodos gráficos. Seminario de diseño de estructuras.

Lázaro, C. (). Polígonos funiculares que pasan por dos puntos dados (https://www.geogebra.org/classic/TsPHW9Cx última consulta 3/11/2021)

Aroca, R. (2002). Funiculares. Cuadernos de Apoyo a la Docencia del Instituto Juan de Herrera. Instituto Juan de Herrera. ETS de Arquitectura, Madrid, España.

Heyman, J. (2007). Teoría, historia y restauración de estructuras de fábrica. Reverte.

Cremona, L. (1890). Graphical statics. Two treatises on the graphical calculus and reciprocal figures in graphical statics, Clarendon press, Oxford. (Traducido por Thomas Hudson Beare).

Coulomb, C. A. (1773) Essai sur une Application des Règles de Maximis et Minimis à Quelques Problèmes de Statique Relatifs à L’Architecture. Mèmoires de la Mathèmatique et de Phisique, présentés à l’Académie Royale des Sciences, par divers savans, et lûs dans sés Assemblées. Annee 1793:343–382

Rankine, W. (1857) On the stability of loose earth. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, Vol. 147.

De Miguel Rodríguez, José Luis; Orta Rial, María Belén; García Alonso, María Dolores y Calle García, Alejandro (2018). ESTRESTURAS: APPS (Anexo de Prácticas y Problemas Solucionados). Universidad Politécnica de Madrid, Madrid. https://doi.org/10.20868/UPM.book.51200


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2022 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.