3D immersive learning in architecture and construction areas = Aprendizaje inmersivo 3D en el campo de la arquitectura y construcción

Gabriel Pérez, Xavier F. Rodríguez, Josep María Burgués, Marc Solé, Julià Coma


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2020.2.4460

Texto completo:

PDF (English)

Resumen


Beyond of BIM technology consolidation, the incorporation of virtual reality in the field of architecture and construction implies a new breakthrough which implies several advantages both at professional and academic levels. With the aim to measure the potential of this technology, a set of immersive activities were performed at the University of Lleida in the degree of Technical Architecture and Buildings. From the results, it could be observed the great ease of students in learning the use of virtual reality tools and the great potential of these solutions not only in learning architecture and construction but also as a professional working tool, especially for the design phases.

Resumen

Más allá de la consolidación de la tecnología BIM, la incorporación de la realidad virtual en el campo de la arquitectura y la construcción implica un nuevo avance que conlleva varias ventajas tanto a nivel profesional como académico. Con el objetivo de medir el potencial de esta tecnología, se realizaron un conjunto de actividades inmersivas en el grado de Arquitectura Técnica y Edificación de la Universidad de Lleida. A partir de los resultados, se pudo observar la gran facilidad de los estudiantes para aprender el uso de herramientas de realidad virtual y el gran potencial de estas soluciones no solo en el aprendizaje de arquitectura y construcción, sino también como una herramienta de trabajo profesional, especialmente para las fases de diseño.


Palabras clave


Immersive learning; Virtual reality; Building Information Modelling (BIM); Aprendizaje inmersivo; Realidad virtual; Building Information Modelling (BIM)

Referencias


Wang et al. (2018). A Critical Review of the Use of Virtual Reality in Construction Engineering Education and Training. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15, 1204; doi:10.3390/ijerph15061204

Klerk et al. (2019). Usability studies on building early stage architectural models in virtual reality. Automation in Construction vol. 103, pp.104–116

Hew K.F. (2010). Use of three-dimensional (3-D) immersive virtual worlds in K-12 and higher education settings: A review of the research. British Journal of Educational Technology. Vol 41, No 1, pp. 33–55. doi:10.1111/j.1467-8535.2008.00900.

Huang HM et al. (2010). Computers & Education vol.55, pp. 1171-1182. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.014

Freitas S. and Neumann T. (2009). The use of ‘exploratory learning’ for supporting immersive learning in virtual environments. Computers & Education vol. 52, pp. 343–352. doi:10.1016/j.compedu.2008.09.010

Lindgren R et al. (2016). Enhancing learning and engagement through embodied interaction within a mixed reality simulation. Computers & Education, vol. 95, pp. 174-187

Nikolic D. et al. (2009). An Educational Simulation in Construction: The Virtual Construction Simulator. Journal of Computing in Civil Engineering. Vol 25, No 6, pp. 421-429. DOI: 10.1061/41052(346)63

Polytechnic School. University of Lleida. http://www.eps.udl.cat/ca/noticies/LEPS-inicia-un-innovador-projecte-docent-dAprenentatge-immersiu-en-entorns-virtuals-3D/

Invelon Technologies SL. Centre Europeu d’Empreses i Innovació Edifici 1, Oficina 3, Complex de la Caparrella, 25192 Lleida. https://www.invelon.com/.

Hewlett Packard Enterprise https://www8.hp.com/us/en/vr/vr-backpack.html


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2021 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.