A mobile tool for teaching advanced dynamic analysis = Una aplicación móvil para el aprendizaje del análisis dinámico avanzado

Iván M. Díaz, Jaime H. García Palacios, José M. Soria, Carlos M.C. Renedo


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2019.1.3885

Texto completo:

PDF (English)

Resumen


Resumen

El avance continuo de la tecnología en los teléfonos móviles ha facilitado el desarrollo de aplicaciones más complejas y especializadas. En la actualidad se pueden encontrar aplicaciones móviles sencillas para el cálculo de estructuras. En este trabajo, se da un paso más con una nueva aplicación para análisis dinámico. Más concretamente, se ha desarrollado una aplicación móvil que permite valorar el estado de servicio de vibraciones en estructuras y que puede ser utilizada tanto por profesionales como para la impartición de cursos de master en análisis dinámico. En este artículo se muestran los resultados obtenidos con la aplicación desarrollada, DynApp, en diversas pasarelas peatonales de la ciudad de Madrid. Estas campañas experimentales se han realizado por los alumnos de dos cursos de master de la Escuela de Caminos de la UPM: Análisis Experimental de Estructuras y Análisis Dinámico y Sísmico de Estructuras.

Abstract

The continuous advance of smartphone technologies has promoted the development of more complex and specialized mobile apps. Currently, it is possible to find several mobile apps that can be used for simple structural analysis. Here, a further step towards a newly specialized app for dynamic analysis is taken. More precisely, an app for the vibration serviceability assessment of structures has been developed, which is useful for professional practitioners and for imparting master courses on dynamic analysis. This paper presents experimental tests using the developed app, DynApp, on several in-service footbridges sited in Madrid. The tests have been done within two master courses imparted at ETSI Caminos of UPM: Experimental Analysis of Structures and Dynamic and Seismic Analysis of Structures.


Palabras clave


Tecnologías de aprendizaje activo; Educación multidisciplinar; Aprendizaje cooperativo; Tecnologías emergentes en la formación; Tecnologías móviles; Análisis dinámico de estructuras; Active learning technologies; Multidisciplinary education;Cooperative learning; Emerging Educational Technologies; Mobile technologies; Dynamic analysis of structures

Referencias


ISO 10137 (2007). Bases for Design of Structures. Serviceability of buildings and walkways against vibrations. Geneva: International Organization for Standardization.

EN 1990:2002/A1:2005 (2005). Eurocode – Basis of structural design. Application for bridges.

SÉTRA (2006). Assessment of vibrational behaviour of footbridges under pedestrian loading. Technical guide. Paris: Technical Department for Transport, Roads and Bridges Engineering and Road Safety.

Renedo, C.M.C., et al. (2019). Understanding frequency domain analysis through numerical experiments. International Conference of Educational Innovation in Building, Madrid.

García-Palacios, J.H., Díaz, I.M., et al. (2018). Learning dynamic analysis of structures using handy and affordable equipment. On the way of smart structures. IV International Conference on Structural Engineering Education, Madrid.

Sáez-Pérez, M.P. (2018). Innovación docente y profesión. Competencias y metodologías activas en áreas técnicas. Advances in Building Education, vol. 2(3), pp. 45-64.

Gutierrez, A.B., et al. (2018). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje en la toma de medidas de confort y transmisión de calor. Advances in Building Education, vol. 2(2), pp. 90-104.

Gutierrez, A.B., et al. (2017). Implementación TIC en la docencia universitaria: estudio de los esfuerzos en vigas. Advances in Building Education, vol. 1(1), pp. 37-46.

Freeman, S., Eddy, S. L., et al. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. PNAS June 10, vol. 111 (23), pp. 8410-8415.

Ahn, B, Nelson, M. (2018). Assessment of the effect of using the cooperative learning pedagogy in a hybrid mechanics of materials course. International Journal of Mechanical Engineering Education, online.

Felbusch, A., et al. (2017). Vibration analysis using mobile devices (smartphones or tables). X International Conference on Structural Dynamics, EURODYN 2017. Procedia Engineering, vol. 199, pp. 2790-2795.

Chen, D., et al. (2019). A novel smartphone-based evaluation system of pedestrian-induced footbridge vibration comfort. Advances in Structural Engineering, vol. 22(7), pp. 1-13.

Matarazzo, T.J., et al. (2018). Crowdsensing framework for monitoring bridge vibrations using moving smartphones. Proceedings of the IEEE, vol. 106(4), pp. 577-593.

Muhammad, A., Reynols, P., et al. (2019). Review of Pedestrian Load Models for Vibration Serviceability Assessment of Floor Structures. Vibration, vol. 2(1), pp. 1-24.

Piccardo, G., Tubino, F. (2012). Equivalent spectral model and maximum dynamic response for the serviceability analysis of footbridges. Engineering Structures, vol 40, pp. 445-45.

Seaman, J., at al. (2017). The Evolution of Experiential Learning Theory: Tracing Lines of Research in the JEE. Journal of Experiential Education, vol. 40(4), pp. 1-21.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2021 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.