Estudio de la carga de trabajo percibida y de la calidad docente en los grados de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura y Edificación de la Universidad Politécnica de Cartagena = Study of workload and teaching quality higher technical school for architecture tudy of workload and teaching quality higher technical school for architecture and building degrees in the Universidad

G. Vázquez Arenas, A. García Martín, J. Conesa Pastor, J. García León, J. P. Solano Fernández


DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2018.2.3788

Texto completo:

PDF

Resumen


Resumen

La Universidad Politécnica de Cartagena está cuantificando, desde el curso 2014-2015, la carga de trabajo percibida por sus estudiantes. Para ello se emplea una escala Likert en la que los estudiantes evalúan la carga de trabajo de cada una de las asignaturas que cursan pudiendo incluir, si lo desean, comentarios en el cuestionario. Por otra parte, se realizan encuestas de satisfacción con la actividad docente desde hace años. El principal objetivo de este trabajo es determinar si la satisfacción de los estudiantes con la actividad docente del profesorado está relacionada con la carga de trabajo y con los resultados académicos de cada asignatura, es decir si son los profesores menos exigentes los que, en general, obtienen mejores resultados en las encuestas de satisfacción. El estudio se basa en los valores obtenidos en las encuestas de carga de trabajo y de satisfacción y en los resultados académicos del curso 2014-2015 para las asignaturas obligatorias de los Grados en Arquitectura y en Ingeniería de Edificación de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura y Edificación de la Universidad Politécnica de Cartagena. La principal conclusión es que existe muy poca relación entre las variables estudiadas y que los resultados de las encuestas de calidad pueden considerarse fiables y robustos.

Abstract

Since the academic year 2014-2015, Polytechnic University of Cartagena is quantifying the workload perceived by their students. This is used a Likert scale in which students evaluate the workload of each of the subjects enrolled and can include comments on the questionnaire. On the other hand, satisfaction with the teaching activity surveys are carried out for years. The main objective of this study is to determine if students’ satisfaction with the teaching activity is related to workload and academic results of each subject, to be precise, i.e. if are less demanding teachers in general, get better results in the satisfaction surveys. The study is based on the values obtained in the perceived workload, students´ evaluation of teaching quality and academic results of the course 2014-2015 for the subjects of the degree in Architecture and Building Engineering of the Higher Technical School of Architecture and Building of the Polytechnic University of Cartagena. The main conclusion is that there is very little relationship between the studied variables and also results of students´ evaluation of teaching quality can be considered firm and reliable


Palabras clave


Carga de trabajo percibida; Satisfacción con la actividad docente; Resultados académicos; Coordinación horizontal; Perceived workload; Satisfaction with teaching activity; Academic results; Horizontal coordination

Referencias


Marsh H. Students’ evaluations of university teaching: dimensionality, reliability, validity, potential biases and usefulness. Perry RP and Smart JC (eds.). The Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education: An Evidence-Based Perspective, 2007, pp. 319-383.

Ramírez MI, Montoya J. La evaluación de la calidad de la docencia en la universidad: Una revisión de la literatura. Revista de Docencia Universitaria, 2014, vol. 12, pp. 77-95.

Pounder J. Is student evaluation of teaching worthwhile? An analytical framework for answering the question. Quality Assurance in Education, 2007, vol. 15 (2), pp. 178-191.

Sánchez F, Rubio R, Alonso E, Retamal K. La valoración de la actividad docente. Algo más que la opinión de los estudiantes. Boletín de Psicología, 2009, Nº 97, pp. 71-92.

Mas O. Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista. Revista de Docencia Universitaria, 2012, vol. 10 (2), pp. 299-318.

Álvarez V, García E, Gil J. La calidad de la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los profesores mejor valorados por los alumnos. Revista de Educación, 1999, vol. 319, pp. 273-290.

Trigwell K, Prosser M. Improving the quality of student learning: The influence of learning context and student approaches to learning on learning outcomes. Higher Education, 1991, vol. 22, pp. 251–266.

Ramsden P. Learning to teach in higher education. London: Kogan Page, 1992.

Chambers E. Work-load and the quality of student learning. Studies in Higher Education, 1992, vol. 17 (2), pp. 141-153.

Lizzio A, Wilson K, Simons R. University students’ perceptions of the learning environment and academic outcomes: implications for theory and practice. Studies in Higher Education, 2002, vol. 27(1), pp. 27-52.

Kember D, Leung DYP. Characterising a teaching and learning environment conducive to making demands on students while not making their workload excessive. Studies in Higher Education, 2006, vol. 31(2), pp. 185-198.

Giles L. An investigation of the relationship between students’ perceptions of workload and their approaches to learning at a regional polytechnic. Doctoral Thesis. Massey University, New Zealand, 2009.

Biggs J, Tang C. Teaching for quality learning at university (4ª ed.). Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press, 2011.

Lockwood F. Estimating student workload, readability and implications for student learning and progression. In: 17th ODLAA Conference: Breaking the Boundaries: The International Experience in Open, Distance and Flexible Education, Adelaide, Australia, 2005.

García Martín A, Andreu MM, Briones AJ, Busquier S, Conesa J, García Cascales MS, García-León J, García del Toro MA, García-Ayllón S, Herrero R, Maciá JF, Martínez M, Mendoza A, de Miguel MD, Peñalver MJ, Periago P, Ros D, Serrano JL, Solano JP, Tomás


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2021 Autor / BY-NC-ND

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.